torsdag 2 september 2010

Stenhårda korvbröd gav nödlösning

S hjälpte mig att baka korvbröd för ett tag sedan. Dom jäste aldrig efter utbakningen eller i ugnen men jag frös dom i alla fall. Vi har inte ätit någon förens idag. L är sjuk och hemma från skolan och vi fick korvar över sen maten igår. L älskar korv med bröd. Jag tinade 3 korvbröd och dom var stenhårda! Det gick att slå ihjäl någon med dom! Ungefär som mina bullar brukar bli. Jag slängde alla i kompostpåsen. Jag hoppas dom blir jord fast dom var så hårda. Vad göra? Det enda brödet jag köper är vad vi kallar rostbröd. Färdig skivad formfranska. Brödet jag bakar blir inget bra att rosta och färdigskivat är bra att ha till snabbluncher och mellanmål. Och till korvbröd!Jag har gjort en ny reservations lista till biblioteket. Den är lika lång som den brukar vara. Några av böckerna kom i tisdags. Värmeboken, 20 grader till lägsta kostnad. Att ta tillvara äpplen. Fyra argument mot television. Leva etiskt. Välkommen till paradiset. Solvärmeboken. Jag vill fortfarande bli mer eller mindre självförsörjande på el därav värmeböckerna. Leva etisk har jag läst men tyckte den var bra och ville läsa om den. Äppelboken tänkte jag skulle ge lite tips på äppelcidervinäger och annat. Om maken gör en äppelpress och om jag får tag på mer äpplen. Fyra argument mot television och Välkommen till paradiset har jag hört talas om och ville läsa. Välkommen till paradiset läser jag just nu. Vi reser aldrig utomlands och efter att ha läst halva boken känner jag ännu mindre för att resa till andra länder. Lokalbefolkningen på dom största turistorterna blir undanskuffade, får minimilöner och nästan slavaktiga förhållanden för att vi ska få ha det bra på semestern. Pengarna vi betalar för resan och boendet och annat går bara en bråkdel tillbaka till landet där vi turistar. För två år sedan var vi självförsörjande på chili. Det växte så många på dom 2 plantorna jag hade att det jag frös in räckte fram till förra sommaren. Förra sommaren fick vi inte en enda chili, eller om det blev någon jag kommer inte ihåg. I år planterade jag 5 chilisar ute. Sen har jag kompletterat med 2 inne med. En ute har inga blommor eller frukter, 2 stycken har bara blommor. 1 har 5 rätt stora frukter - fortfarande gröna. Den sista har 10 - 20 stycken små frukter. Jag hoppas verkligen dom hinner mogna innan det blir frost. Innan frosten tänkte jag försöka mig på att plantera vitlök i potatislandet. Det vore rätt häftigt att få en massa vitlökar och fläta och ha i köket! Både vitlök och chili äts rätt mycket i det P:ska huset. Vitlöksolja är gott och bra till mycket. Bara fantasin sätter gränser. Sen att den är fin att se på är ju inget fel. En perfekt gåbortpresent. Sen har jag provat att plantera saffranskrokusar. 30 stycken små raringar. Med tanke på att det går åt 100.000 krokusar för att få ett kilo saffran så räknar jag inte med att bli självförsörjande utan ser det hela mer som ett experiment eller en rolig grej. Men hoppas kan man ju alltid göra!Grejen till makens och min bröllopsdag kom igår. Vad det är avslöjar jag inte förens dagen D men en glimt är ovan.

3 kommentarer:

Växla ner sa...

har precis kastat ut min tv, du får gärna lämna argumenten från boken när du läst den, för folk omkring mig tror att jag blivit buddhist eller helt enkelt bara tossig

Esbe sa...

Chilin kan ätas omogen också, men det vet du nog redan?

Borde nog också låna en sådan där äppelbok...

Anonym sa...

Saffranskrokus, vilken härlig grej! Visste inte att man kan odla själv....du berättar väl hur det går?/ Margit

Veckans sparade pengar

Glömde förra veckan så här är två veckor.   1 Sytt ett till kaffefilter.  2 Sytt en skålmössa.  3 Sytt en nötmjölkspåse.  4 Satt en sats äpp...