tisdag 7 september 2010

Medveten konsumtion

L delade snällt med sig av sin förkylning. Alla utom maken låg däckade i helgen. Inte L förstås för hon hade tillfrisknat. Maken biter inga baciller på. Jag ville ligga däckad med hade jobbhelg framför mig. Såg fram emot en lugn jobbhelg men fick helgen från h-vetet. Ingen rast någon av dagarna = ingen mat någon av dagarna. Övertid alla dagarna. Vi lämnade kontoret 16.15 och kom tillbaka 21.30 alla tre dagarna. Så förmiddagarna har ägnats åt vila. Lunch är det jag har orkat göra. Fråga mig inte vad maken gjort eftersom jag fått göra lunch alla dagarna, för det vet jag inte? Måndags var jag helt slut och fortfarande sjuk men tvätten och övrigt försvann inte av sig själv i helgen så det blev ingen vila där heller. Maken åkte bort på kurs igen och kommer hem ikväll. M och S som legat hela helgen är i skolan och mer eller mindre friska. Deras snälla mamma (jag) som inte fick vila i helgen är däremot fortfarande genomförkyld. Med 20 årig bröllopsdag imorgon känns det inget vidare. Känner mig i alla fall lite piggare idag, intalar jag mig själv i alla fall. 6 oranga tygservetter har jag sytt till Halloween. Nu inbillar jag mig att jag vill ha tygsevetter som passar till barnkalas med. Barnen tycker säkert att det är lite lyxigt. Vi som redan har 5 olika sorters tygservetter behöver inga fler jag vet men i alla fall. Jag har även lagt in en annons under säljes i den lokala tidningen till på lördag. Det fattas bara 794 kronor så kan jag köpa duschvärmeväxlaren. Jag tänkte få ihop dom nu. Bytardagen som jag skulle vara med på har jag fått ågren om. Man måste betala 1 krona/plagg man lämnar in. Så om jag lämnar in 100 plagg då måste jag betala 100 kronor. Då måste jag sälja för minst 100 kronor för att det ska löna sig. Vi som hjälper till får ingenting för det, mer än första tjing på kläderna. Men L har kläder så hon klarar sig och det är inget annat vi behöver. Vi borde få sälja våra kläder gratis eller något! Så kläderna är en av sakerna som är utlagd i annonsen. 2 fulla pappkassar ca 50 plagg för 400 kronor. Valven och vinstället är kvar sen förra gången. Sen är det en spegelvägg, 2 barngrindar och en utelampa med. Allt har stått i förrådet och samlat damm.
Jag är lite sur på den lokala tidningen. Jag bad dom göra reklam för min Freecycle sida men ingenting. Med tanke på att en av deras journalister har bloggat om köpstopp och numera bloggar om köpkoll och att tidningen brukar skriva mycket om medveten konsumtion och liknande så var jag stensäker på att dom skulle nappa. Napp har jag inte heller fått från medborgarskolan (jag ville hålla i kurser i frivillig enkelhet) eco now (mässan där jag anmälde mig som volontär) eller från schysst resande. Känns som om pusselbitarna till livet i frivillig enkelhet är slut och har tappats bort. Den enda pusselbiten som jag har hittat just nu är föreningen medveten konsumtion som jag nyss hittat. Föreningen Medveten Konsumtion vill fungera som ett nätverk av folk som hjälper varandra att kunna ta mer medvetna konsumtionsbeslut ur miljö- och rättviseperspektiv. De aktiva har till och med tagit detta med återbruk ett steg längre och öppnat en lånegarderob som funkar som ett bibliotek - fast för kläder. Synd bara att garderoben finns i Stockholm.

1 kommentar:

Anonym sa...

åh vad skönt att du är tillbaka!började undra om du gett upp hemmafrulivet. Själv har jag inspirerats bl.a av dig till att börja blogga igen, och att fundera mer över vad som eg. gör livet rikt. Ann med bloggen
Bli rik i ditt liv!dittliv.berikadittliv.org

Veckans sparade pengar

 1 Lagade Izzys ena leksak som gått sönder.  2 Hittade en hög med övervintrade morötter när jag rensade ena sålådan.  3 Vi började få slut p...