fredag 24 september 2010

För sent för svenska bambuskott

Jag experimenterar igen. Nässelölet som jag gjorde som överaskning till maken smakade som nässelcitruscider. Recept finns här. Eftersom M och jag gillar cider så tänkte jag direkt äppelcider! Jag har blivit ett riktigt äppelfreak. Tyvärr är mina egna äpplen slut. Min efterlysning på Blocket efter äpplen gav inte minsta lilla skrutt. Äventyret som jag och L gav oss ut på häromdagen gav inga äpplen heller. Efter vägen växer massor med äppelträd och jag tänkte att vi skulle plocka där. Man kan inte stanna på motorvägen alltså fick vi ta en bakväg. Men vi hittade aldrig fram till träden. Alltså måste jag försöka palla eller plocka på dom 2 träden som finns i byn eller göra mina äppelrecept av annat. Cidern blev till av det tredje alternativet Jag tog mitt torkade äppelte och gjorde cider på. Samma recept som nässelölen men istället för nässlor tog jag alltså äpplen. Vilket gör att jag alltså har slut på äppelte nu.
Om det blir bra vet jag inte förens om tre - fyra veckor. Nu ska det först börja jäsa och sen tappas upp på flaskor och bli kolsyrat. Ett annat experiment som inte fungerade. Det var för sent på året var en sak som jag såg på Det goda livet på tv. Man kan använda kaveldun istället för bambuskott. S, jag och L tog på oss stövlarna och stövlade iväg till ån som går utanför byn. Vi plockade en hög och stövlade hem igen. När vi kom hem läste jag igenom om kaveldun på nätet och det är skotten man ska använda. Inte stjälkarna för dom är för hårda för att skära och äta. Vi som redan hade plockat dom! Alltså provade jag att skära dom i alla fall, men dom var stenhårda! Jag lyckades i alla fall såga av topparna som nu står i en vas som jag fick av mamma för flera år sedan och har haft fula plastblommor i. Men i vår då ska vi tillbaka till ån och plocka svenska bambuskott. Jag gör alltid (nästan) eget smör/bregott. För att slippa palmolja i dom billiga margarinen och dom dyra med för den delen. Jag gör eget för det blir billigare än det köpa Bregottet. Jag har två urdiskade smörkartonger som jag lägger smöret i. Efter frekvent diskning så börjar dom bli bukliga. Diskmaskinen brukar göra så med plast. För att slippa plast och för att slippa behöva köpa färdigt smör med jämna mellanrum för att få en kartong så har jag nu fått för mig att jag behöver ha en smörask. Det finns på Tradera. Men det är märkes smöraskar av typen Berså och likande som går för ett par hundralappar. Lite väl dyrt för att förvara smör i. Floras askar är fina men dom har två fel. Ett dom är av plast. Två smöret är gjort på palmolja. Vi äter inte palmolja i det P:ska huset.


Jag har anmält mig till att ha Fairtrade fika den 27 oktober. Jag trodde att jag jobbade men gör inte det på nya schemat så istället för 8 stycken blir vi bara 5. Om jag inte kan locka hit mamma och pappa och svärmor och svärfar. Mellan klockan 08.00-20.00 den 27 oktober tävlar Sverige, Norge, Danmark och Finland om vilket land som kan samla flest personer att fika Rättvisemärkt under en dag. Förra året fikade hela Sverige Fairtrade-märkt, från södra Skåne till norra Lappland. 130 000 personer fikade och bidrog samtidigt till att förbättra arbets- och levnadsvillkor för odlare och anställda i utvecklingsländer. Sverige blev bäst på att Fairtrade-fika i Norden och i år hoppas man kunna slå förra årets resultat och bli 150 000 som fikar samtidigt. Samtidigt som du dricker Rättvisemärkt kaffe eller te, äter Rättvisemärkt choklad eller frukt, bidrar du till att odlare och anställda i utvecklingsländer får förbättrade arbets- och levnadsvillkor. Reglerna är enkla. Alla som arrangerar eller deltar i en fikapaus den 27 oktober där minst en Fairtrade-märkt produkt serveras får vara med i utmaningen. En fikapaus kan ordnas var som helst - i skolan, på arbetsplatsen eller hemma i soffan.

1 kommentar:

Anonym sa...

Har du tänkt på att sätta lappar ang äpplen på anslagstavlorna hos Konsum och ICA? Trädgårdarna är ju fulla av äpplen som inte blir plockade, måste ju finnas folk som bara blir glada om deras äpplen kommer till nytta?
Margit

Veckans sparade pengar

Glömde förra veckan så här är två veckor.   1 Sytt ett till kaffefilter.  2 Sytt en skålmössa.  3 Sytt en nötmjölkspåse.  4 Satt en sats äpp...