fredag 6 augusti 2010

Potatisplock, nya användningsområden, nya leksaker

Vi gjorde ett land där vi sådde potatis i halva landet och röd solhatt i den andra halvan. Solhatten har kommit upp några stycken men inga blommor i sikte. Jag hoppas dom kommer för jag tänkte göra egen echinagard. Potatis blev en massa blast, men inga blommor där heller. Igår orkade vi inte vänta längre utan grävde upp en på prov.Massor av färdiga potatisar! Tre stycken gav potatis till hela middagen.Det finns 12 stycken potatisstånd kvar så förhoppningsvis räcker det till 4 middagar till. Jag har fortsatt mitt rensande men börjar nu se ett slut på det. Lite sorgligt eftersom jag känner hur energin lyfter. Idag rensade jag makens hobbyrum/skräprum/förråd. Vi måste ha otroligt mycket saker som har 2 hela förrådet och 2 förråd i del av rum. Men inget av förråden är fulla så alla sakerna skulle nog få plats i ett av förråden. L:s kläder i större storlekar är i ett av förråden bland annat. Sen är det presentpapper, presentsnören och kartonger som jag sparat till framtida inslagningar. Idag hittade jag massor av gamla tapetrullar. Hur ofta händer det att man behöver tapetsera om en våd och måste spara rullen?? Det har aldrig hänt oss. Så nu har L fått rullarna att måla på. Hon har en ställning i sitt rum där det sitter en målarrulle. Nästa gång den är slut måste vi inte köpa en ny utan tar bara en tapetrulle. Förutom att rensa så storstädar jag. Tvättmaskinen går varm nästan med alla skor, draperier, överkast, saker som ska säljas på Tradera och tygköksluckorna. Sen lägger jag ut massor med skänkes och önskas på Facebook. Tyvärr har inget nappat på varken det ena eller det andra. Det jag ger bort är: en kasettbandspelare med kasett, radio och cd. Cd:n går bara när den vill. Vi har 3 stycken varav 2 står i förrådet. Skrivare och bilbana utan bilar. Det jag önskar är: Billy bokhyllor, vattenelement, staketstolpar och en flyväst för 25 kilo. Maken har börjat fiska mer och mer. Häromkvällen var han och lärde sig flugfiske. Han ska bli inbjuden till fiskeklubben som har flera sjöar så han kan börja fiska mer. Det nappade inget då. Sen har vi makens systers båt som vi får använda hur mycket vi vill. L har ingen flytväst och vill också fiska säger hon. Maken ska snart byta jobb. Han brukar laminera saker åt mig ibland. Eller brukar och brukar. Det enda han har laminerat är min nej tack till reklam skylt. L har gjort tavlor med laminering på dagis och det kan bli bra presenter. Jag har redan ett förslag. Så när ÖB sålde lamineringsapparater för 99 kronor var jag tvungen att slå till. Tvungen var jag inte men jag ville. Det första jag gjorde var min nya nej tack till reklam skylt Den andra var det någon som slet loss från brevlådan för ett tag sedan. Det kommer efter det reklam nästan dagligen. Jag hörde på radion att Coop har barnarbetare i sina fabriker. 90 % av de kontrollerade fabrikerna fick grova arbetsmiljömärkningar. Barnarbete, låsta brandutgångar och tvångsarbete var några av bristerna. De nordiska, spanska och italienska kooperativa förbunden köper alla in varor från samma bolag i Sydostasien - Intercoop. Bolaget gör i sin tur inköp från drygt 1350 fabriker, skriver Dagens Nyheter. Ett 40-tal fabriker i Kina, en i Thailand samt en i Vietnam fick enligt KF:s egen hållbarhetsredovisning den allvarligaste kritiken - Intercoop upptäckte barnarbete, låsta brandutgångar och tvångsarbete. I vissa fall släpptes kontrollanterna inte ens in i fabriken. 13 av de fabriker som fick den hårdaste kritiken har levererat bland annat skor, cykeldelar och julpynt till Coop Sverige. Coop ser allvarligt på problemet och att dom ska hålla inne orderna i 3 - 6 månader då det ska göras ett nytt besök. Det är priset vi får betala med våra lågprissaker. Hur ska man kunna veta vad man ska handla och vad man inte ska handla?? Barnarbete, tvångsarbete och låsta brandutrymmen ska inte förekomma.
Efter att jag läste boken Sjukt billigt handlar jag inte billiga smycken från Ur och Penn, Glitter, HM och andra företag. Skor har jag köpt till L på extrapris och ett och annat julpynt har säkert slunkit ner. Cykeldelar däremot har jag inte köpt på Coop. Samtidigt om man bojkottar produkterna får fabrikerna inget sålt och arbetarna står utan jobb. Hur man än vänder sig har man ändan bak. Men varför köpa skit när man kan bajsa själv??

1 kommentar:

Esbe sa...

Vi får göra så gott vi kan som konsumenter. Jag tror att en del i det hela är att inte överkonsumera. Jag menar...
Om man hittar ett svensktillverkat skomärke (finns det??) som sitter bra på ens fötter, men är dyrare än de där som är tillverkade utomlands, då borde man ju välja de svenska av fler än en anledning.
Förhoppningsvis har vi i alla fall inga inlåsta barnarbetare här.

Veckans sparade pengar

Glömde förra veckan så här är två veckor.   1 Sytt ett till kaffefilter.  2 Sytt en skålmössa.  3 Sytt en nötmjölkspåse.  4 Satt en sats äpp...