tisdag 31 augusti 2010

Hemligheter och snälla grannar

Maken och jag firar snart 20 årig bröllopsdag. Jag tyckte att vi skulle gifta om oss men maken som är lika romantisk som en sten tyckte inte det. S som är lika romantisk som jag kom på att vi skulle slå ut våra vigselringar som present. 20 år och lika många kilon (nästan) gör att fingrarna inte är så smala längre. Jag har mormors gamla vigselringar och maken är oringmärkt. Bra förslag tyckte både maken och jag. Det blir ju nästan som att gifta om sig! Maken ska sköta inlämningen till guldsmed, han känner en så han tog det på sig. Med tanke på att maken är i Falun på kurs 3 dagar nu så börjar det brinna i knutarna i alla fall om ringarna ska hinna tillbaka innan dagen D. Jag vill ha personlig present till maken men så jag har gjort en present (och köpt två) vad det är skriver jag inte. maken förvånar mig med att läsa här någon gång/år och det skulle vara typiskt om han gjorde det nu. Saken jag har gjort har maken kommit på men jag har gjort den som överraskning. Sen har jag köpt en romantisk sak som vi ska göra ihop på kvällen, om dom hinner komma innan dagen D så dyker det också upp nästa vecka.
Varför ska jag krångla till saker ibland?? Det börjar att bli kallare ute så efter att ha rensat bland L:s kläder förra veckan tyckte jag att då kan jag lika gärna fortsätta. Ta ner sommarkläderna i källaren och ta upp höst och vinterkläder. Samma sak förutom utekläderna och dom hänger kvar i källaren, så kallt är det inte än. Jag vädrar dom alltid för att det ska kännas fräschare. Utanför köksdörren har vi en liten vädringspinne. Den rymmer 6 hängare. Bra att ha för finkläder som man bara använt en gång och sen ska hänga in igen. Dåligt när det är 5 personers garderober som ska vädras. Jag såg framför mig hur det skulle ta hela dagen - minst. Men så kom jag på att tvättlinan hänger precis utanför köket varför inte hänga och vädra på den? Klart på ett par timmar.

Några av kläderna hade fläckar såg jag igår när jag skulle tvätta dom. Efter en pysning försvinner 80 % av alla fläckar. 15 % försvinner med min galltvål. Dom övriga 5 % försvinner inte alls. Eller med klorin men då har jag hellre fläckar.Rabarbern växer så det knakar. Jag har gjort rabarberdricka för 4:e eller 5:e gången i år. Resterna torkar jag till rabarbergodis/russin. Ena grannen kom in med en massa övervuxen sallad till djuren. Min ballkonglådesallad har inte växt som den borde så det har blivit rätt mycket köpesallad.En annan granne har en massa libbsticka i sin trädgård. Hon sa att jag får ta så mycket jag vill. Jag torkar dom och ska ha nästa gång jag kokar buljong. Buljongen som jag gjorde själv blev god men lite smaklös. Om man tar två kuber istället för en så kompenserar det. Med libbsticka i så räcker det nog men en kub och då räcker dom längre.Från Bokkmoch har jag mochat The couples comfort book. När jag började läsa den känner jag igen den. Jag är 110% säker på att jag har eller har haft den boken. Alla våra böcker ligger i papperskassar för vi har ingen bokhylla eftersom vi håller på och gör om kontoret. Så jag vet inte om jag har den kvar eller om jag har gett bort den i ett Feng shui anfall. Versionen jag har/hade var på svenska.

Inga kommentarer:

Veckans sparade pengar

 1 Lagade Izzys ena leksak som gått sönder.  2 Hittade en hög med övervintrade morötter när jag rensade ena sålådan.  3 Vi började få slut p...