onsdag 25 augusti 2010

Äppelinventering och experimentutvärdering

Äpplena på vårat träd är (synd att skriva äntligen) slut. Men som vanligt räckte det till mycket. 5 liter äppelmust ( varav 3 ligger i frysen), 21 burkar äppelmos pch 6 petflaskor äppelmos ( 3 stycken 1,5 liters), ungefär 3 liter äppeldricka (står på laddning nu), en massa torkade äppelringar som jag ska ha istället för russin och 4 olika sorters äppelkakor/pajer. Jag skulle vilja ha mer must i frysen för att slippa köpa juice. Sen har jag fortfarande inte gjort någon äppelmarmelad. Men jag har 6 burkar kvar sen förra året + alla mina andra marmeladburkar så det får räcka. Däremot skulle jag vilja ha äppelgele med mynta. Vi har bara vinbärsgele. Så antingen får jag köpa äpplen för 1 krona/kilo på Ica eller så får jag ge mig ut och palla äpplen. Jag gjorde iordning dom sista äpplena idag. Det blev en ny sorts äppelkaka. recept finns här. L som bara brukar äta vaniljsås och ingen kaka tyckte den var så god att hon åt den utan sås. M tyckte det var den godaste nya äppelkakan men inte lika god som våran vanliga äppelpaj.
Sen har jag gjort äppeldricka. Den ska stå kallt ett dygn innan den ska silas. Jag vill få saften att räcka tills nästa år så jag gjorde äppeldricka för att dryga ut saften lite. Vi fick en påse kantareller av svärmor och svärfar. Dom hade plockat 10 liter. Några stuvade vi och åt på mackan. Men dom flesta håller jag på och torkar i min frukt,svamptork. På posten kom det ett litet provpaket happy mais för att jag gick med i Ekokuls nyhetbrev. Ekokul säljer ekologiska, pedagogiska och schysst producerade leksaker. Happy Mais är en helt ekologisk leksak. Ett helt nytt, kreativt byggmaterial, gjort av Mater-Bi, baserat på majsstärkelse och helt biologiskt nedbrytbart. Det innebär att man kan slänga Happy Mais på komposten när det är förbrukat. Det är färgat med milda och helt ofarliga livsmedelsfärger. Man fuktar bitarna lätt med vatten och dom "klistrar" fast vid varandra. Sen kan man skära, forma och sätta ihop Happy mais som man vill. Jag funderar på att ge L en sats i julklapp så det ska bli intressant att se vad hon tycker.
Sen gillar jag experiment leksakerna. Jag funderar på att ge L någon av dom men kan inte bestämma vad. Vindkraftverk, batteri av potatis, klocka av potatis, vattenreningsverk eller soldrivna bilar. 

Nässelölet jäste så jag har tappat upp det på flaskor. Nu ska det stå ett tag och bilda kolsyra. Hur det smakar vet jag inte så en utvärdering till kommer. Och även recept om det smakar/blir bra. Jag gillar inte öl så maken och M får vara bedömare

Inga kommentarer:

Veckans sparade pengar

Glömde förra veckan så här är två veckor.   1 Sytt ett till kaffefilter.  2 Sytt en skålmössa.  3 Sytt en nötmjölkspåse.  4 Satt en sats äpp...