måndag 12 juli 2010

Skördat och gratissaker

Jag har fortfarande inte kommit iväg och köpt jordgubbar. När jag har varit på handlingsturer och dom har sålt jordgubbar har dom kostat 18 - 25 kronor. Med tanke på att jag vill ha minst 10 liter vill jag inte betala mer än 15 kronor. Självplockning har vi gett upp tanken på. Det är så varmt att man knappt kan röra sig att då stå i gassande sol och plocka gubbar känns inte så lockande. Vi har ungefär 10 jordgubbsplantor i trädgården så lite plock har det blivit. Dom flesta hamnar i L:s mage men några hamnade i romtopfen.Vi har smultron också. Dom är självsådda. Några hamnade i romtopfen och några hamnade på ett smultronstrå till L.
Jag vill bli självförsörjande i det lilla. Äppelmos och örtte är vi redan självförsörjande på. Äppelmoset har vi 4 burkar kvar sen förra året så om det blir bra med äpplen i år med så räcker det moset tills nästa år. Örtte har vi massor kvar sen förra året. Fast L gillar pepparmyntsiste lika mycket som jag så det dricks rätt stora mängder av det. Chili var vi självförsörjande på. Men skörden slog fel förra året. Hallonbusken som vi fick av grannen tänkte jag skulle göra oss självförsörjande på sylt. Tyvärr har det varma vädret gjort att flera av buskarna har vissnat. Trots att vi vattnat och vattnat. Något som inte vissnat utan växer så det knakar är mina kryddor. Första omgången av basilika, rosmarin, timjan och oregano är plockade och hänger nu på tork i pannrummet. Jag ska försöka övertala maken om att han ska bygga en äppeltork åt mig. Jag hade en förut men vi slängde den. Jag ska försöka ersätta russinen man köper med äppelringar eller andra varianter av hemtorkat. Jag gjorde egen müssli igår och hade i dom torkade anansbitarna och dom torkade äppelbitarna som jag torkade i min frukttork för ett tag sedan istället för russin.
Tyvärr är våran trädgård yttepytteliten. Annars skulle jag vilja ha fler äppelträd (göra egen must, cider och vinäger) bigaråträd (egna russin) fläder (dricka och champange) ärttörne, plommon och päronträd.I lördags var sista dagen på S sommarjobb. Det avslutades med en show i stadsparken. Ikea hade sponsrat med kuddar och filtar som delades ut i publiken. Chips delades också ut i publiken. Det blev en massa över så S hade med sig 2 kuddar, 1 filt och 1 Ikea kasse full med chips hem.

Inga kommentarer:

Veckans sparade pengar

 1 Köpt en kompost och ansökt om hemkompostering hos kommunen. Som är steg ett i att kunna ansöka om sophämtning var 4:e vecka istället för ...