söndag 25 juli 2010

Pyssel och ny lunchfavorit

Det har regnat nästan varje dag sedan jag började min semester för en vecka sedan. Enda dagarna det har varit soligt var i bilen till och från Ullared och när vi var inne på Ullared. I och för sig gör det inte mig så mycket eftersom jag då kan sitta inne och läsa eller vara inne och pyssla eller greja utan att få dåligt samvete. Lite tråkigt för mamma, pappa, M och S som spelade golftävling i regn igår. Vi skulle grilla ihop på kvällen men vi drog ut altanmarkisen och stod under den och grillade. Mysigt det med. Vi har en kolgrill som vi tänder med en grilltändare för att slippa tändvätskor och annan skit. Svärmor och svärfar ska sluta hyra sitt land och håller på och ger bort alla grejerna. Gasolgrillen skulle vi få. Vad är mest miljövänligt gasol eller kol?? L:s jeans går sönder nästan hela tiden. Jag försker att lappa dom men det blir inte så snyggt med bara en fyrkantig tillklippt lapp. Det finns färdiga lagningslappar att köpa med dom kostar för mycket. Jag har länge funderat på att försöka göra egna. jag har en massa jeans liggandes och behövde bara viselin. När jag städade syrummet häromdagen hittade jag en stor bit viselin så nu var det bara att sätta igång. Jag använde pepparkaksformar som mall. Nu väntar jag bara på att L ska få hål på ett par jeans igen.L har blivit mer och mer vattenvan i sommar. Hon övar bentag, hon tar näsan under vattnet och hon har till och med doppat huvudet någongång. Maken ska lära henne simma istället för simskolan så vi får fixa simmärkena själva. Baddaren kan hon nog ta när som helst. Så hon behöver ha något att sätta sina märken på. En bit mjuk plywood som vi hade i garaget med lite tyg och målade lister på får vara märkessköld. Igår till mys blev det chokladbollar och popcorn.Korvbröden blev inte så där jättebra kanske. S hade i för mycket mjöl när hon skulle forma dom så dom jäste inte på plåten. Jag glömde dom i ugnen så dom blev lite väl gräddade. Men men. Jag fick två kokböcker att recensera av en journalist. Ena boken har jag skrivit om här. Jag tyckte vid första genomläsningen att det var massor av bra matsäcks tips och jag såg fram emot att skippa våra vanliga kalla pannkakor och kokt korv i termos. Men så skulle vi åka till Ullared och ha matsäck med oss och jag fick läsa igenom recepten och tänka efter lite mer. Den flesta maten har något kallt i sig. Vi har aldrig med kylväska. Eller så skulle maten värmas, tror jag. Eller ska kycklingbitar och fiskpinnar till exempel ätas kalla?? Ett av dom första recepten i boken är blodpudding och det står att den ska ätas kall. Jag avskyr blodpudding och ryser bara av att tänka på att äta den kall. Resten av familjen älskar blodpudding så det står på matsedeln ibland. För att i alla fall få prova något av receptet gjorde jag fina fisken till lunch igår när bara maken, jag och L var hemma. M tyckte det var tur att han slapp äta för hur gott låter egentligen fiskpinnar i korvbröd?? Men det var mycket godare än det lät. L tyckte till och med att det var det godaste hon ätit på länge. Vi åt fiskpinnarna varma. Så istället för en ny matsäck blev det en ny lunch. Vill någon veta hur jag gjorde dom läs här. Eller om man vill göra det lätt för sig tar man färdiga fiskpinnar och steker och tar majonäs istället för dressingen. Det kommer jag att göra nästa gång, för det kommer helt klart att bli en nästa gång.
Jag trodde att jag närmade mig slutet på Freecycle men jag har gjort 3 steg till. Men i sista mailet stod det något om att det var sista steget. Men jag förstod inte allt som skulle göras där så hur nära slutet jag är vet jag inte.

Inga kommentarer:

Veckans sparade pengar

Glömde förra veckan så här är två veckor.   1 Sytt ett till kaffefilter.  2 Sytt en skålmössa.  3 Sytt en nötmjölkspåse.  4 Satt en sats äpp...