onsdag 28 juli 2010

Bärplockning, lekt frisör och systuga

Både krusbären och vinbären är mogna i trädgården. Men det regnar nästan varje dag. Igår och idag har det varit sol så jag har plockat för glatta livet. S hjälper tack och lov till i år. Jag kan konstatera att det inte var ett krusbärs år i år. Vi brukar få mellan 15 - 20 liter krusbär på en enda buske. I år blev det 7 liter. Vinbären har vi bara hunnit med en buske av 3 och fått ihop 7 liter än sålänge. Jag hoppas att det gör ihop med jordgubbarna och hallonen att det räcker till hemkokt saft hela året tills nästa sommar. Maken var och fiskade ihop med sin svåger hela dagen igår.
Maken fick en gös som vägde 3,6 kilo. Tur att M går och läser till butikskock och kan filea fiskar. 2 stora gösfileer blev det. Just nu ligger dom i frysen. Airam skrev om att vägglusen är vanligare i Sverige igen. På grund av alla utlandsresor. Jag tror att vi har fått mal. På massor av våra kläder är det småhål. Jag ägnade minst en timme av gårdagen med att laga alla småhålen.
På S ena sovtröja hade småhålen förökat sig och blivit många stora hål. Se under höger ärm. S älskade sin sovtröja och har haft den ofta. Tyvärr gick den inte att rädda.
Nu fick den bli ett nattlinne till L istället.
När vi var på Ullared ville jag köpa tights och cykelbyxor. Jag hittade bara tights men däremot hade dom billiga pyamasbyxor. Jag köpte två pyamasbyxor och två par tights. Jag hade en massa tights hemma som jag använde som pyamasbyxor. 2 av dom sydde jag om till cykelbyxor. Resårspetsen längst ner hade jag hemma efter att jag sydde trosor av makens gamla skjortor.
Jag vill byta ut alla våra gamla flaskor och burkar mot såna med snäpplock på. Det ser mycket hemtrevligare ut. Sen smakar saften mycket godare ur en sån flaska än ur en gammal vinflaska. Det är inget nödvändigt köp så jag får köpa några itaget. Jag vill inte klistra dit en etikett på dom för dom är så svåra att få bort och det skulle förstöra flaskan/burken. Så nu har jag gjort hängande etiketter. Bra av två orsaker. Ett. Inget klister som fastnar. Två. Jag kan återanvända etiketten på en annan flaska med samma innehåll.Sen ser det mycket mysigare ut i matkällaren med.
När L tuggade tuggummi idag råkade hon få det i håret!!! Det var bara att ta fram saxen och leka frisör. Det satt så långt nere så hon är fortfarande långhårig. Maken ska leka frisör på mig ikväll och permanenta mig. Jag ska leka frisör igen och färga håret på S, om hon inte ångrar sig igen. Ena sekunden ska hon färga och köper färg. Sen ska hon inte, sen ska hon och så vidare och så vidare.
Det enda roliga som kom med posten var en biobiljett för att jag bloggat om Medistore.
S räknade våra biobiljetter. 14 stycken. Att det var så lätt att få gratis biobiljetter. Dags att gå på bio kanske.

Inga kommentarer:

Veckans sparade pengar

 1 Lagade Izzys ena leksak som gått sönder.  2 Hittade en hög med övervintrade morötter när jag rensade ena sålådan.  3 Vi började få slut p...