söndag 6 juni 2010

Månadens sötsak - barndomsminnen

Månadens sötsak är barndomsminnen. När jag tänker sötsaker och barndomen är det 3 saker jag kommer att tänka på. Sockerkaka. Min lillebror älskade sockerkakssmet och en gång kommer jag ihåg att han gjorde en sats smet och åt upp hela smeten. Mammas bullar. Omtalade nästan i hela kvarteret. I alla fall bland min lillebror och hans många kompisar. Dom var ofta hemma hos oss och satt i gillestugan och drack mjölk och åt mammas bullar.
Petit-chouer. Mamma gjorde ofta petit-chouer när vi skulle ha gäster. Så mitt barndomsminne blir petit-chouer. Det är en fransk bakelse eller bakverk. Beroende på vad den fylls med. I min barndom fylldes den alltid med vispad grädde och sylt så det är det jag gjort. Till 15 stora eller 25 små går det åt:
2 dl vatten
50 g smör
2 dl vetemjöl
3 ägg
Till fyllningen:
3 dl grädde
hallonsylt eller den sylten man gillar
Koka upp vatten och smör i en kastrull. Tillsätt mjölet och rör kraftigt tills det blir en smet som släpper från kanterna. Tag kastrullen från värmen och tillsätt ett ägg i taget som du rör hastigt ihop med degen.
Spritsa eller klicka ut på bakpappersklädd plåt. Små peit-chouer är valnötsstora, dom större dubbelt så stora.
Grädda i 200 grader i 25 minuter för dom stora, 20 minuter för dom små.
Öppna inte ugnsluckan under gräddningen. De ska få färg och svälla upp.
Låt kallna.
Vispa grädden och rör i sylten. Dela petit-chouerna på mitten och fyll med gräddsylten. Sätt på locket, ungefär som en semla. Ringla över lite smält choklad om du har och vill.



Inga kommentarer:

Veckans sparade pengar

 1 Köpt en kompost och ansökt om hemkompostering hos kommunen. Som är steg ett i att kunna ansöka om sophämtning var 4:e vecka istället för ...