torsdag 3 juni 2010

Dilemma och marängfabrik

Jag hade som jag skrev igår 12 äggvitor över sen jag gjorde gräddglass.
186 maränger blev det. Jag har en känsla av att det kommer ätas rätt mycket maränger, glass och maskrossirap till mys/fika här framöver.Idag till exempel. Maskrossirap finns det recept på här.Maskrosor finns det mängder av och det är synd att inte använda dom tycker jag. Maskrosvin gjorde mamma och pappa ihop med grannen när jag var liten. Jag kommer ihåg att vi barn också var med och plockade dessa förbenade blommor. Vinet smakade apa tyckte både grannen och mamma och pappa så mamma fick alla flaskorna. Min mamma sparar på allt så också det äckliga vinet. När vi köpte huset av mamma och pappa stod flaskorna kvar och var nu alltså minst 10 år gamla. I brist på annat vin korkade vi upp vinet och det var det godaste vi druckit på länge. Helt klart ett vin som ska lagras länge innan det dricks. men den som väntar på något gott. Men med tanke på att det går åt 15 liter maskrosor (bara det gula i blommorna) så blir det mängder av maskrosor så vi har inte gjort vinet igen. Men i år kanske det är dags?? Om jag kan värva någon att hjälpa till med plockningen vill säga. L fick två kalasinbjudningar idag. Ena kalaset är nästa söndag och är för tvillingarna i hennes klass. Det andra kalaset är nästa lördag och är för killen i L:s klass som hon är kär i. Problemet är att jag har fixat gratis inträde till Astrid Lindgrens värld som bara gäller nästa lördag. Så vi tänkte ta husvagnen och åka på fredag och komma hem söndag. Kalaset på söndagen fixar sig, det är bara att vi åker hem lördag kväll. Men L:s kalas!! Ska L få kalasa hos L eller ska vi åka till Astrid Lindgren?? Kanske inget problem egentligen. Kalas blir det flera och gratis inträde får man kanske bara en gång. Ska vi åka dit en annan dag kostar inträdet 1060 kronor.
Ett annat problem som jag har är om jag ska fortsätta lägga upp auktioner på Tradera eller inte. Det blir svårare och svårare att få ihop dom 10 sakerna. Men samtidigt blir det utrensat och jag tjänar en slant. Auktionerna som gick ut idag tjänade jag 269 kronor på. Jag har i alla fall lagt upp 10 nya auktioner idag. Bland annat på en massa tyger från mitt syrum. Min vill ha i köket lista som jag skulle köpa för Tradera försäljningen har jag redan köpt. Eller ska köpa. det blev ingen baksten idag, men troligtvis imorgon. Ska jag då börja spara till något annat?? Jag skulle vilja ha en duschvärmeväxlare men dom kostar ungefär 3500 kronor. Många Tradera auktioner blir det om jag ska spara ihop till den. Eller ska jag köpa mina älskade böcker för pengarna?? Jag älskar böcker och att läsa. Jag försöker låna så många som möjligt på biblioteket men vissa vill jag äga.
Till exempel Schyssta bananer av Harriet Lamb. För att ha som ögonöppnare nästa gång jag tar dom vanliga bananerna istället för rättvisemärkta för dom är dyrare. Efter att ha läst den boken vill jag köpa kaffe och allt som går rättvisemärkt. Tyvärr en prisfråga.
Det började väldigt litet – och fyllt av hopp. Tänk om det skulle gå att komma överens om en produktmärkning som kunde garantera att de människor som hade producerat hade blivit behandlade som just människor och fått vettigt betalt!
Harriet Lamb var en av de första entusiasterna i Storbritannien. Efter några år började hon arbeta på paraplyorganisationen FLO, Fairtrade Labelling Organisations International. Sedan 2001 leder hon brittiska Fairtrade Foundation.
I boken Schyssta bananer – den krokiga vägen till Rättvisemärkt berättar hon historien om hur Rättvisemärkt arbetade sig fram till butikshyllorna.
Miljontals pyttesmå steg som kan se obetydliga ut var för sig, säger Harriet Lamb. Men när de faller på plats ger de upphov till något mycket, mycket större. Det är ett sätt för dig och mig, var vi än befinner oss, att göra någonting positivt för att utmana de djupa orättvisor som fortfarande vanställer vår splittrade värld.
Harriet Lamb låter sina läsare möta bananodlarna på Windward Islands och deras kollegor, politikerna, fraktbolagen, inköpscheferna på stormarknadskedjorna, entusiaster i alla åldrar från skolbarn till pensionärer …
Med fler detaljer än vad som ryms på ett tepaket eller informationsblad har jag försökt måla upp några av de duster vi har haft och fortfarande har, säger hon. Kampen är långt ifrån vunnen. Rättvisemärkt är ett jätteprojekt, precis som det var när vi började.
En annan bok som jag läst men inte gillat är Simplify your life: förenkla ditt livoch bli lyckligare och mer harmonisk av Werner Tikki Kustenmacher. Jag vill inte ha kvar mitt exemplar. Vill någon ha den så skriv en kommentar. Är det många som vill ha den så blir det en utlottning.

Inga kommentarer:

Veckans sparade pengar

 1 Gjort rabarberdricka av sista rabarbern ur frysen.  2 Gjorde rabarberpaj på silresterna från nummer 1.  3 Bakat sirapslimpa och apklimpa ...