söndag 13 juni 2010

Astrid Lindgrens värld = avskedad kartläsare

Jag är med i Rädda barnen. Igår hade dom en Rädda barnen dag på Astrid Lindgrens värld. Det var begränsat antal biljetter men jag lyckades få tag på 4 stycken. I fredags tog vi husvagnen och drog efter att jag fått ledig helg. M var hemma och hus och djurvakt. Min rygg har sagt ifrån flera gånger. Att sitta över 5 timmar i en bil och sen ligga och sova i en husvagnssäng gjorde min rygg ännu mera ond. Resan skulle ta 3,5 timme men tog över 5 timmar. Maken fick en gps av mig i present ett år men eftersom L ville se på dvd i bilen fick jag vara kartläsare. Vi skulle ta vägen förbi korvfabriken för att bunkra korv. 11 kilo blev det så det räcker nog ett tag. Kartläsaren = jag fick sparken för jag dirigerade helt fel väg. En omväg som alltså tog nästan 2 timmar mer än vad den skulle. Campingen var fin, fast dom höll på och byggde om. Vi hade plats precis bredvid en sjö. Tyvärr regnade det och blåste halv storm så något bad blev det inte. När vi åkte hem och tog rätt väg åkte vi förbi Ljungsbro och Cloetta fabriken. Sk*t också!! Hade jag vetat det hade vi kunnat köpa choklad också. Jag älskar fabriksförsäljningar.
Astrid Lindgrens värld var helt underbart. L trivdes som fisken i vattnet. Det var lagom mycket folk men vi satt nästan på första parkett på både
Karlsson på taket, Emil och L:s största favorit Pippi. L hade ont i benet när vi var där förra året men i år tog hon igen det med råge och lekte och klättrade överallt. Vi var inne i Nils Karlsson Pysslings håla och L tvingade oss att säga Killevippen på spiken två gånger. En gång när vi skulle in och sen igen när vi skulle ut "för vi kunde ju inte fortsätta vara små". Förra året vi var på Astrid Lindgrens värld så köpte jag dvd:n Nils Karlsson Pyssling till L. Hon älskar den filmen och har säkert sett den 100 gånger.
Att då få se miljön med möblerna som dom använde i filmen var stort. Till och med köttbullen dom åt fanns med!! Mitt köpstopp gick inte så bra kanske.
Vi hade med oss kokt korv i våran korvtermos och fika så mat köpte vi ingen. Även om L fick en mackaglass. En film hade jag lovat L och hon valde Emil i Lönneberga efter många om och men. Sen ska L och L ha privat kalas någon dag eftersom L missade hans kalas. Jag jobbar nästan varje dag nästa vecka och har inte tid att shoppa present så jag tänkte göra två flugor på smällen och köpte presenten på Astrid Lindgrens värld. Då var jag bara tvungen att köpa saker till L också. Tvungen var jag inte direkt men jag ville göra det. Sen är jag stolt. Jag har fått äran att vara gästbloggare hos Anki på köpstopp. Läs mitt inlägg här. Nu ska jag gå ut och gräva klart hallonhäcken. Bilder kommer förhoppningvis imorgon.

Inga kommentarer:

Veckans sparade pengar

 1 Lagade Izzys ena leksak som gått sönder.  2 Hittade en hög med övervintrade morötter när jag rensade ena sålådan.  3 Vi började få slut p...