lördag 1 maj 2010

Utmaningar,matbudget, mer el och puh

Tack för alla uppmuntrande ord på mitt förra inlägg. Det känns i alla fall som om vi börjar sega oss upp ur den djupa dalen.
Puh! Det gick bra igår. M hade jag mest i åtanke där. Mamma och pappa ställde upp som backup om något skulle hända. Med tanke på att det var första gången som han skulle dricka alkohol så vet man inte hur han reagerade. Sen kan grupptrycket vara rätt så hårt också. Den lilla (stora) älsklingen hade sms kontakt med mig när kvällen blev sen. Han skrev att han skulle komma hem 12.00. Sen skrev han att han skulle komma 01, för dom gick till puben efter festen. Sen skrev han igen att han skulle komma 02 för hans kompis var full och han skulle se till att han kom hem ordentligt. I sista sms:et skrev han att han skulle komma 01 i alla fall, vilket han gjorde. Han var nykter och hade bara druckit en starköl. Bra gjort! S står utanför Ica och säljer kakor för glatta livet. Hon sms:ade också. Hur klarade man sig utan mobiltelefoner och sms?? Dom hade sålt för massor med pengar och hon skulle komma hem till kvällsmaten.
Utmaningen hos Mimmis mammaliv om att sänka matbudgeten gick åt pipsvängen. Maträkningen har aldrig varit så hög förut. 3722 kronor!!!! Men, här kommer mina undanflykter igen. M fyllde 18 år så vi hade stort kalas med kallskuret, mimosasallad och potatissallad. Jag köpte flera kilo köttfärs på extrapris. Jag köpte 3 paket hela kaffebönor och fick en kaffekvarn. Något vi tänkt köpa. Kaffebönorna var mycket dyrare än malt kaffe. Dessutom köpte jag dom ekologiska så dom var ännu dyrare. Jag köpte även 15 burkar vita bönor, kommer räcka hela året nästan. För att få 3 dvd filmer. Just nu känns det som om jag inte ska klaga på att maken gör av med våra pengar. Till mitt försvar (igen) får jag säga att maten brukar ligga runt 2500 - 3000 kronor/månad. Jag köpte även alla ingredienserna till kakorna som S säljer. Jag ska få tillbaka kostnaden säger S men jag vet inte om hon ska få behålla dom till Spanien. Mamma och pappa har sponsrat med pengar. Jag älskar mina föräldrar och vet inte vad jag skulle göra utan dom. Puss på er. Men dom andra ska ha med sig ungefär 1500 - 2000 kronor och det har S redan fått. Majs månads utmaning är att sluta svära och det ska förhoppningsvis inte vara något problem.
El abonnemanget går ut nu i maj och jag jämför priser på Compricer. Bästa sidan för jämförelser. Billigaste abonnemanget för oss är Fortum. Vi har Vattenfall idag. Det tråkiga är att det billigaste är dyrare än det vi har idag. 4,20 öre dyrare/kilowatt timme. Inte mycket kan tyckas men med en beräknad årsförbrukning på 26.000 kilowatt timmar så blir det en del. Jag hoppas verkligen pelletspannan blir av. Jag kan komma över deppet över solvärmen om jag får en pelletspanna istället. Det sparar in mycket mer el. Vi har dessutom ett lån till som går ut nu i juni. Ett av dom högre lånen. Rörliga räntan ligger fortfarande lågt men man vet ju inte hur länge till. Vi har i alla fall sparat massor på att ha dom lånen rörliga som vi har.
Skutt kanin har ätit dåligt ett par dagar. Jag trodde hon var förstoppad och har inspekterat kaninpluttar dagarna i ända. (hahaha, det där lät rätt så kul). Men så kom jag på att hon nog bara är en picky ätare. Hon äter nämligen maskrosor, solrosskott och alf alfa groddar med god aptit. Det är ju bra för det är billig/gratis mat men det gör att jag skulle behöva odla mer alf alfa och mer solrosskott. Vilket gör att jag skulle behöva fler groddtråg.
L och jag travade iväg till majbrasan igår. L tyckte det var kul för hon fick fiska i fiskdammen. Nappade gjorde det också. En godispåse. Tack svenska kyrkan. Lördagsgodiset fixat. Sen fick hon syn på en mygga och blev nästan galen. Jag förklarade att myggor inte är farliga men L svarade att det måste dom ju vara eftersom dom suger blod. Vad svarar man på det??

Inga kommentarer:

Veckans sparade pengar

 1 Lagade Izzys ena leksak som gått sönder.  2 Hittade en hög med övervintrade morötter när jag rensade ena sålådan.  3 Vi började få slut p...