onsdag 5 maj 2010

Stressmage, bricketter, olikheter och boktips

Jag har som många säkert förstått en känslig mage. Ett tag hade jag stressmage som reagerade på allt. Skulle jag gå en promenad, åka till jobbet, allt som jag skulle göra reagerade magen på. Eller tarmen kanske man ska säga. Jag fick ta diarremedicin så fort jag skulle göra något. För flera år sedan gick jag till en hypnositör och magen blev bättre. Inte bra men bättre. Jag kan numera åka och jobba, gå ut på promenad, åka och handla, lämna L i skolan och göra andra återkommande saker utan att magen reagerar. Ska jag däremot göra något nytt eller annorlunda så återkommer mina besvär som ett brev på posten. Det kan räcka med att jag ska gå på S teateruppvisningen eller gå till tandläkaren med något av barnen. Maken tar alla föräldramöten och utvecklingssamtal tack vare detta. I måndags hade S uppvisning som jag såklart missade. Det är inte första gången och säkert inte sista heller. Maken säger att jag klagar, att jag aldrig mår bra och inte kan vara normal. Men jag mår aldrig bra i min mage. Jag önskar att jag gjorde det, att jag hade en normal mage. Det spelar ingen roll vad jag äter. Viss mat känner jag direkt att jag mår pest av så den undviker jag. Till exempel lök och paprika. Det gör att jag nästan aldrig har lök i maten. När maken lagar mat har han alltid i massor med lök. Idag har vi varit till talpedagogen. Det var möte mellan talpedagogen på sjukhuset, på skolan, lekisfröken, skolfröken, specialpedagogen och oss föräldrar. Jag går med L hos talpedagogen nästan en gång i veckan och har gjort det i flera år så det är en van situation som jag inte längre brukar reagera på. Det är otroligt att skolan lägger ner så mycket resurser. Det känns verkligen skönt, att vi är i goda händer. Alla tyckte att L utvecklas något otroligt. Hon vågar fråga om hon får vara med, hon tror mer på sig själv. Hon är med i gruppen på ett annat vis. När fröken inte förstår vad hon menar har hon en massa kamrater som tolkar. L och maken var på S uppvisning i alla fall. maken fick stränga order om att filma allting. L tog med sig sin filmkamera och hon sa efteråt att hon också filmat allt.
Jag funderade över detta med olikheter. Dras man till varandras olikheter? Jag kommer troligtvis att skriva ett gästinlägg om detta hos Anki så jag tar bara upp ämnet som hastigast nu. När maken och jag träffades var vi "normala" båda två. När vi fick barn ville jag vara hemma och ta hand om barnen. Jag ville vara mamma på heltid. Något ekonomin inte tillät. När L föddes fick det bära eller brista och jag sa upp mig. Jag jobbade natt och min mage sa ifrån så jag hade gjort mitt där i alla fall. Vi klarade oss med nöd och näppe. Hur gör man när en vill leva enkelt och en inte vill det?? Jag är en storslukare av bloggar, hemsidor och böcker om att leva enkelt, frivillig enkelhet, simple living och allt vad det heter. Det känns som om jag har hittat hem. Att det är vad jag längtat efter hela livet. Maken tycker jag är knäpp och det är oftast det som våra bråk handlar om. Att jag inte kan vara normal som jag brukade vara.
Igår invigde jag bricketpressen. Det varken var eller blev som jag trodde. Nu ligger dom och torkar i tvättstugan. Man skulle blöta tidningarna jättemycket. Sen skulle man dra loss ett papper och knöla ihop det och lägga i pressen. När pressen var full skulle man sätta ihop dom övriga delarna och trycka till. Klart. Blött tidningspapper går inte att dra av en sida i taget. Det lossar massor av sidor eftersom det klibbar ihop. Trycksvärtan lossar så man blir alldeles kolsvart om händerna. Gick bort med rotborste. Det syns inte på bilden men det är 5 bricketter. Idag skulle jag vända på dom så dom skulle torka jämt tänkte jag. Då ramlade en av bricketterna isär helt. En lossade en tuss ifrån. Undra om man ska göra mindre tussar än en hel sida??
När vi var till Öland i somras satt det en tjej på campingen och sålde hemgjorda smycken. När jag ser såna saker vill jag prova att göra själv. Vi köpte ett par örhängen och ett halsband för att ha som förlaga. När jag kom hem hittade jag kjolar på Tradera något hennes änglar inte hade. Jag gjorde ett par och gav till mamma i julklapp och ett par till S och gav henne i present. Nu har jag gjort en hel hög och tänkte försöka sälja på Tradera. Men vad ska jag ta för utgångspris?? Jag vill ju gärna ha igen matrialkostnaden i alla fall.

Jag köpte 2 groddtråg till igår när jag var på Coop och köpte S matsäck. Hon åkte till Spanien idag med sin spanska grupp i skolan. Hon kommer hem om en vecka. Dom får ingen mat förens ikväll när dom kommer till vandrahemmet. Utan skulle ha med sig egen lunch och mellis. Våfflan gillar bockhornsklöver men det är han ensam om. Så det vet jag inte om jag kommer grodda mer.
Jag har läst ut en bok igen. Carolas ekokök. Den var inte så betungande att läsa eftersom det mest är en kokbok med en massa goda recept i. Jag vill gärna ha den för det var massor av mat som jag skulle kunna tänka mig att laga. Mellan receptdelarna var det information om till exempel fisk. Vilken fisk man helst ska äta och vad man ska undvika och annat matnyttigt. Carola tycker att alla barn har rätt till nyttig och ren mat. Jag tycker det är helt sjuk att maten besprutas som den gör. Jag kommer ihåg reklamfilmen där en kille med en giftspruta gick runt och spruta gift på maten hos gästerna på en restaurang. Jag tror det var reklam för Coops ekologiska varor. Glutamater till exempel. Finns i buljongtärningar. Hädanefter ska jag koka egen buljong. Gör så att nervcellerna i hjärnan börjar signalera ohejdat för att till slut dö. Djur som utsätts för glutamater under dräktighet föder ungar som är ointelligenta, kortväxta, överviktiga och hade hormonstörningar.
Jag vill bli självförsörjande så mycket som möjligt. Maken har nappat på idén att fiska så mycket som möjligt. (hahaha, ibland är jag för roligt, nappat) Han har köpt ett flugfiskespö och ska gå i lära hos en kompis. Sen ska han genom kompisen få gå med i deras fiskeförening och får då fritt fiske i en massa sjöar här omkring. Istället för staketet på baksidan vill jag ha en hallonhäck. En planta kostar nästan 200 kronor!!! Och en planta gör ingen häck. Vi pratar alltså 1000 lappar. Så jag ropade in 4 hallonskott på Tradera för 100 kronor med frakt. Nu ska jag sätta in en annons i den lokala tidningen att jag vill köpa hallonskott för 10 kronor/styck. Får vi se om någon nappar där med. Sen har jag ropat in en vindruva på Tradera också. Våran frös ihjäl. Tråkigt eftersom jag fick den av en av mina gamla patienter och den påminde om henne. MIna auktioner på Tradera som går ut imorgon är nu uppe i 140 kronor på 5 saker sålda. Jag hoppas det stiger mycket till imorgon.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej
En utav de värsta kryddorna att använda är aromat (tyvärr, en av mina favoritkryddor), tror tom att den var värst enligt en artikel för några år sedan. Har inte använt den sen dess men saknar den fortfarande....

Anonym sa...

Jag förstår vad du menar med olikheter. Min man o jag har levt enkelt under några år nu och det har inte varit självvalt utan en nödvändighet pga studier och annat.

Till en början såg nog både han och jag vårt sparsamma leverne som en jobbig tid vi var tvungna att ta oss igenom men som en dag skulle ta slut när vi båda fick jobb. Men under dessa år har jag förändrats, jag har börjat uppskatta att ha mer tid med barnen istället för att jobba mycket/göra karriär, jag skulle vilja jobba deltid och är beredd att ta smällen med sämre ekonomi som följd.

Jag märker dock på min man att han inte attraheras av denna livsstil och att han och jag mer och mer drar åt olika håll vad gäller synen på ekonomin. Han längtar efter den dagen vi kan köpa ett nytt och fint hus i ett eftertraktat område medans jag är mer inne på att hitta ett billigt boende så vi inte är bundna av två heltidstjänster för att ha råd med vårt liv. Det är svårt tycker jag.. och vi får se vart det leder.

Vi har inga konflikter angående detta just nu eftersom det fortfarande ligger i framtiden. Men det börjar mer och mer bli slitningar då han är mer negativ till vårt "fattiga" liv än tidigare och jag är tvärtom mer positiv och ser möjligheter och kommer med lösningar och idéer som mottages ljummet ;) Just nu är jag jättepeppad på att låna en stuga av vänner oh spendera semestern där medan min man mest verkar sura över att vi inte har råd med en utlandssemester. Sånt är trist! Blev långt detta.. jag vill bara säga att jag känner igen mig i det du skriver!

S

Veckans sparade pengar

 1 Lagade Izzys ena leksak som gått sönder.  2 Hittade en hög med övervintrade morötter när jag rensade ena sålådan.  3 Vi började få slut p...