fredag 28 maj 2010

Skräp, bröd, barn, pengar och Kajsa Warg

En sak som jag tycker är konstig är rättssytemet. Ekonomisk brottslighet brukar dömas högre än brott mot människor. Ett exempel är Johan av Donner som svindlat röda korset och världsnaturfonden på flera miljoner. Han fick 5 års fängelse. Fosterföräldarna som terroriserat sina fosterbarn där frikänns mamman helt. Pappan får villkorlig dom. Är inte barn värda mer än så?? Är det okey att hänga ut ett barn genom fönstret på andra våningen?? Eller att lägga ett barn i en säck och hänga upp säcken på en krok?? Dom barnen kommer säkert aldrig att tro på en vuxen människa igen. En annan sak som jag tycker är konstig är hur man kan prioritera sitt jobb före sina barn. Just nu tänker jag på miljöpartisten Helen Sigfridsson som beklagar sig över att hon missat så många timmar på jobbet för att hon har varit tvungen att vara med på dagisaktiviteter. Hur kan man beklaga sig över att man får vara med och titta på sina barn uppträda istället för att vara på jobbet?? Som en förlängning på mitt sopräknande och minskande läser jag boken Skräp av Mattias Hagberg. En ögonöppnare och hade jag inte köpstopp skulle jag köpa pocketversionen för 40 kronor för att ha som skräckexempel när jag kanske tröttnar på att sopsortera och sopminska. Sopmängden ökar för varje år som går. Vi konsumerar mer och mer och det gör att vi slänger mer och mer. 2006 slängdes 250 000 ton sopor bara i Göteborg!! Att vi sopsorterar hjälper inte. Det är som att undersöka bajset på en hund som har magsjuka istället för att bota hunden. Det som jag tycker är konstigt med boken är att författaren även fast han varit i Ghana och sett det enorma sopberget från Europas elektronik sopor köper en massa nya saker. Fast dom gamla inte var sönder. Till exempel böt dom spisen i sin nya lägenhet för att dom inte tyckte att den passade in. Det känns som om vi skulle behöva minska på sakerna vi återvinner också.


Som ett led i det har jag letat reda på en deoderantsten som jag köpte för flera år sedan men aldrig använt. Jag gillar doften av deoderant eftersom jag inte använder parfym. Som ett experiment tog jag stenen imorse istället för min vanliga deo. Jag har hållit igång hela dagen och känner mig rejält svettig. Jag tvingade S att lukta mig i armhålan och hon kände ingenting. Det fungerar alltså. Nu ska jag bara försöka få övriga familjen att använda deosten istället för deo så är deoflaskorna borta i alla fall.
Ett annat experiment jag gjort är att korsa två Sankt Paulior till. Dom två andra är planterade på grund av mitt köpstopp. En av sjuksköterskorna på min gård går i pension idag. Hon är inte så omtyckt så jag tror inte dom har samlat till henne. Jag gillar henne. Hon har alltid varit snäll mot mig och det är hennes förtjänst att jag jobbar kvar. Hon tackade nej till min tjänst och då fick jag vara kvar och blev inlasad. Jag ville ge henne något men kunde inte köpa något för köpstoppet. Förut skulle jag ha fuskat men nu är jag verkligen inspirerad. Jag gav henne en av mina Sankt paulior som blommade. Tyvärr hade jag bara en av den så jag nöp av två av bladen och planterade. Jag känner mig nästan som Kajsa Warg.Ett annat exempel på man tager vad man haver är när jag bakade idag. Jag har två jäskorgar. Dom är i hårdkartong för dom var billigare. Något jag ångrar och därför vill jag ibland ha en ny. Mönstrena är en kvarn i den ena (den syns aldrig) och en sol i den andra. Idag tog jag brödkorgen och la ena brödet i. Fungerade jättebra. Om man har sett min ticker i kanten så är den uppdaterad och jag kan köpa min baksten när jag vill. Auktionerna som gick ut igår tjänade jag 400 kronor på. Jag har alltså nått bakstenen och har redan 173 kronor till keramiska kniven. Det var ju riktigt kul att sälja på Tradera. På två månader har jag tjänat 1623 kronor. Det motsvarar 2 extraturer på jobbet. Jag bakade valnötsbröd (fast med solrosfrö istället för valnötter (det hade jag inga)) och sirapslimpa. M och S gillar båda dom bröden så dom äter det faktiskt. Dom har sedan en tid tillbaka matvägrat hembakt bröd. Jag jobbade kvällen igår. M skulle gå sin sista praktikdag idag och ville bjuda på kladdkaka. Han hade nästan telefonterror till mig om denna kaka. Min kollega för kvällen undrade nog vad som stod på. Kakan blev gjord i alla fall och stod på spisen och frestades när jag kom hem. Imorse hade M huvudvärk, halsont och feber så det blev ingen sista praktikdag. Synd att låta en kladdkaka förfaras tänkte både jag och M och åt den till fikat. Nog för han ringde många gånger men han är förlåten, det var den godaste kladdkaka jag ätit någongång.

S ringde också ett par gånger. Veckorevyn hade bloggkväll på Bikbok igår och jag som fått smak för gratissaker anmälde mig, mamma och S. Sen kollade jag i almanackan och såg att jag jobbade. Det var svårt att få biljetter så S fick gå med kompisar istället för mig och mamma. Mamma ville inte gå. S velade fram och tillbaka eftersom kompisarna var tveksamma. Hon fick tag på en till slut. Man skulle få en goodiebag och det var det som lockade mig till anmälan. S ringde flera gånger under kvällen. Va bra rabatter det var. Va bra goddiebagen var och så vidare och så vidare. Det var en tröja, en väska, hårprodukter, lipgloss, nagelllack med mera med mera. Mammas jobb har rensat och istället för att slänga en kaffebryggare och en termoskanna tog mamma dom och gav till mig. Termoskannan vet jag inte hur den fungerar men kaffebryggaren har jag kalkat av och installerat Våran gamla ställer jag i förrådet för det är inget fel på den. Även om den här var nyare och snyggare. Tyvärr fick inte evighetsfiltret plats. Jä**a sk*t! Får man köpa ett evighetsfilter när man har köpstopp??På posten kom det 3 dvd filmer för att jag köpt vita bönor. Skutt kanin har legat framför köksdörren hela dagen och solat sig. Dörren har varit öppen hela dagen men vi har en nätdörr och ett kompostgaller för så inte Skutt ska hoppa ut. Sol hela dagen har gjort att jag hängt 3 maskiner tvätt ute. Hur kommer det sig att jag känner mig mer miljövänlig när jag hänger tvätten ute än när jag lufttorkar den i källaren??Till sist en bild på en av våra fina clivior som blommar just nu. Den har en knopp till nedanför blomman.

Inga kommentarer:

Veckans sparade pengar

Glömde förra veckan så här är två veckor.   1 Sytt ett till kaffefilter.  2 Sytt en skålmössa.  3 Sytt en nötmjölkspåse.  4 Satt en sats äpp...