måndag 17 maj 2010

Oj vad skönt och aktiv dag

Jag har ledig dag. Ledig från jobbet vill säga men jag har jobbat hemma. Jag har inte ens hunnit ligga på sängen och läst en endaste liten minut. Helt plötsligt var klockan 2 och det var dags att gå och hämta L på fritids. Sen ojdå nu var klockan redan snart 5. Vad har jag gjort då? När man raddar upp det känns det inte så mycket men mellan alla grejer är det allt småplockande och piffande och allt annat som man gör som kvinna/mamma. Jag har tvättat två maskiner tvätt. M undrade imorse vart alla hans piketröjor var. Han vet att jag tvättar vanlig 40 tvätt på måndagar och mörk 40 tvätt varannan fredag men ändå frågar han. Jag ruckade på rutinerna och tvättade en vanlig 40 tvätt och en mörk 40 tvätt. Jag hängde båda maskinerna ute. Strålande sol hela dagen gjorde att den redan är torr och inlagd i allas garderober och lådor. Jag har fått en deja vu upplevelse.När vi hade våran gamla hamster Våfflan så lyckades hon få tag på M:s älskade matchtröja och tugga stora hål i den. Imorse hörde jag M svära innen på sitt rum och jag gick och tittade vad som stod på. Nya hamstern Våffeln hade lyckats få tag på M:s golfhandduk och kalasat på den. Jag har packat en massa Tradera paket. Ikväll ska vi till farmor och farfar för farfar fyller år. Jag ska då åka förbi stora posten inne i stora staden och posta paketen. Bland annat är det ett blomskott som jag fick 5 kronor för. Jag har kokat saft på dom sista vinbären och krusbären i frysen. 7 flaskor blev det. När jag ändå letade igenom frysen efter bären skrev jag om fryslistan och plockade ur alla grejerna. Sen har jag bakat L:s favoritbröd långpannebröd.
När jag jobbade i helgen snickrade maken ihop en sålåda till. den har jag sått röd solhatt i idag. Jag ska göra egen echinagard tänkte jag. Den torkade frukten i frukttorken blev bra. I alla fall delar av den. Bananen blev svart och torr. Går nog inte att använda övermogen banan. Ananasen blev mycket godare än den torkade i affären. Man riktigt känner den goda ananassmaken. Äpplebitarna blev också bra. Men ananasen mmmmmmmmmm. Den ska jag helt klart torka fler gånger. Men några 6 timmar tog det inte. Snarare 20 timmar. Anledningarna kan vara flera. 1. Man skulle sätta på apparaten 5 minuter innan så den blev uppvärmd - det gjorde vi inte. 2. Lufthålen skulle vara stängda vilket jag påpekade för maken men han öppnade dom tills han också läste bruksanvisningen. 3. S och jag fick inte ihop apparaten som den skulle vara men maken kom och rättade till det. 4. Vi kanske tog för mycket frukt. Övning ger färdighet. En övning som inte har gett färdighet är groddandet eller rättare sagt skottandet. Ibland när jag gör ärtskott och solrosskott så blir det jättebra. Men ibland blir det bara mögel av det. Varför då? Maken var till banken och skulle säga upp 17.000 kronors lånet. Så det är numera betalt, uppsagt och slut. Oj vad skönt. Som jag har svurit över detta stackars lån. Eftersom det inte finns rörlig ränta längre var vi tvungna att betala inlösenavgift. Lånet skulle skrivas om 1 juli igen så avgiften blev på 11 kronor. Nu är det bara alla andra huslån kvar. Lägsta lånet nu är på 41.721 kronor. Vi har 4 lån med "rörlig" ränta och 4 lån med fast ränta. Ett av dom lånen med fast ränta ska skrivas om nu 1 juni. Vi tvekar fram och tillbaka om vi ska ta det också på rörlig ränta. Vi har sparat massor med ränta på dom andra lånen. Men nu verkar det som räntan är på väg upp igen. Den bästa räntan vi har är på 1,55 %. Nu ligger den på 1,80%. Den ettåriga är på 1,94%.

Inga kommentarer:

Veckans sparade pengar

 1 Lagade Izzys ena leksak som gått sönder.  2 Hittade en hög med övervintrade morötter när jag rensade ena sålådan.  3 Vi började få slut p...