lördag 15 maj 2010

Jobbat helg

Jag jobbar torsdag, fredag och söndag på mitt schema. Med bara lördagen ledig blir det en massa hemmajobb. Jag har för andra veckan i rad varit ute och letat granskott. Nu var dom i alla fall utslagna men för små. Jag får nog hålla mig en vecka eller två till. När någon i familjen P har namnsdag firar vi genom att göra tårta.

Airam läste att jag ville ha en blender så jag fick hennes gamla assistent. Helt gratis. Tack än en gång Airam. Jag fick även en massa bubbelplast och paketpapper av henne till mina Tradera försäljningar. Nu slipper jag packa dom i bajspåsar och tidningspapper. Auktionerna som gick ut denna vecka tjänade jag 292 kronor på. Så nu har jag redan 92 kronor till en keramisk kniv eller en baksten. 10 saker till har jag lagt upp. Jag kollade igenom mitt syrum och hittade en massa hobbysaker som jag aldrig använder. Jag läser eller ser något som jag skulle vilja göra och köper sakerna till det. Sen gör jag det och det blir inget bra för jag vill kunna göra det perfekt på en gång och inte öva flera gånger. Så då lägger jag sakerna bland alla andra saker och "glömmer" bort dom. Änglaörhängena är ett undantag. Mamma vill ha ett par med blå kjol också. Den med rosa kjol skulle vara jag och den med blå kjol min älskade lillebror P. Hon tyckte jag skulle ta 100 kronor för dom. Med posten kom det Bernard och Bianca i Australien gratis för jag samlade streckkoder av Skogaholms limpor. S vägrade att vi skulle ha hembakt bröd när spanjorskan var här så det blev Skogaholm för att få filmen till L. Sen kom frukttorken. Det var snabbt. Det tar ungefär 6 timmar att torka i den så vi fyllde alla brickor. Det var 5 stycken brickor. Hur det blir vet jag inte förens ikväll men det jag torkar är: äpplen som började bli bruna, en banan som också började bli brun och 2 ananaser köpta för att bli torkade. När vi var på utlänningsaffären sist köpte jag torkad ananas och den var supergod. Igår var det fredag och varannan fredag i den P:ska familjen äts det Taco. Jag jobbade men det hjälps inte. För att slippa köpa tacosåserna (mest för att slippa konserveringsämnen och annat konstigt i dom färdiga men även prismässigt) så gjorde jag egen mild sås innan jag åkte. Det blev 6 gångers sås. Familjen hade nästan slickat skålen med såsen så det var ett bra betyg. Nu funderar jag på att blanda i mer chili eller sambal olek och skippa den heta såsen med. Förutom det vanliga städa, laga mat, diska så har jag gjort brända mandlar till pappsen och L. Sen har jag gjort smör. Jag har inte gjort eget Bregott på länge men vi skrapade ur det sista ur förpackningen imorse och ska inte handla förens imorgon så..... Det är en bra nödlösning och det smakar lika bra som köpt Bregott, men blir mycket billigare. Nu köper jag lågprissmör igen men funderar på att börja göra Bregott istället. Ryser fortfarande när jag tänker på larmet om plastkulor i lågprissmör.

1 kommentar:

Marika på Odlingspyssel sa...

Sitter och läser igenom de inlägg jag missat nu under examensarbetet. Jag tycker eget Bregott är godare än den köpta. Jag brukar variera om jag har havssalt eller vanligt salt i. Vispar du på 40% grädde eller 38? Tycker det blir jättestor skillnad, så fort affärerna rear ut 1 liter vispgrädde pga kort datum så köper jag och gör bregott med salt och lite rapsolja. Men billigare kanske det inte blir, eller blir det?

Veckans sparade pengar

Glömde förra veckan så här är två veckor.   1 Sytt ett till kaffefilter.  2 Sytt en skålmössa.  3 Sytt en nötmjölkspåse.  4 Satt en sats äpp...