söndag 9 maj 2010

Ingen nappade men jag fick fisk ändå

Inte en enda kotte ringde och ville sälja hallonskott. Konstigt! Om jag hade hallonskott och någon ville betala 10 kronor styck för dom skulle jag slå till direkt. Hallon sprider sig nämligen överallt. Vi hade en hallonhäck när vi flyttade in för 19 år sedan. Dumma som vi var tog vi bort den. Den spred sig överallt. Närmsta grannen sa att han utrotade sista skotten från våran häck förra året. Men...... När jag pratade med närmsta grannen sa dom att dom skulle sälja sin sommarstuga. Jag har varit där en gång, dom hade en massa bärbuskar kommer jag ihåg. Så jag gick in till dom och frågade om dom hade hallonhäck där. Vilket dom hade. Jag fick gärna ta dom, hela plantor till och med. När dom har vuxit upp mer ska dom gräva upp så många dom kan och ge till mig. Gratis. Puss på dom. Dom hade grönsaker på förodling på hela köksbordet så förutom hallonhäck skulle jag få rotselleri och tomatplanta när det blivit varmare ute så det går att plantera ut. Jag skulle även få en hasselbuske om jag ville ha. det vill jag gärna ha men jag tackade nej. Vi har som jag skrivit förut världens minsta trädgård så en hassel skulle ta upp nästan hela tomten. Jag fick inga 200 kronor till min vill ha i köket lista. Maken stoppade pengarna för gungan i sin egen ficka. Även fast det var mitt förslag och mitt jobb. Jaja. Auktionerna som går ut på torsdag är uppe i 175 kronor så snart har jag min frukttork i alla fall. När vi köpte ris och matolja på utlänningsaffären köpte jag torkad frukt också. Ananasen var supergod.

Där gungställningen stod står numera en "pallkrage". Maken och jag åkte till coop för att köpa pallkragar för 50 kronor/styck. Men dom var slut och dom visste inte om dom skulle få in flera. Maken snickrade då ihop en "pallkrage" av gamla brädor vi hade hemma. I den sitter numera potatisen. Solhatten får vänta ett tag till på sin krage. Jag har bakat bröd igen. Storbakat. Det har jag inte gjort på den dagen jag minns nästan. När "klimatet" här hemma inte har varit så bra har jag inte känt för att göra något alls nästan. Långpannebröd, sirapslimpa och en ny sort som var supergod och verkligen rekommenderas valnötsbröd. Receptet kommer på min receptblogg. Det är konstigt! Svärmor och svärfar måste ha ett sjätte sinne eller något. Varje gång jag bakar så ringer dom och säger att dom ska komma. Så också igår. Så svärfar fick med sig en nybakt sirapslimpa i "julklapp" hem. När M gjorde sin lax köpte han färsk ingefära. Det blev en hel del över som jag fick "ärva". När jag såg på ett tvprogram som gick för rätt länge sedan om en som gjorde mediciner av örter och växter skrev jag upp ett recept på sockrad ingefära. Det skulle vara bra mot illamående och åksjuka. S blir lätt åksjuk. Så jag gjorde det. Dom var goda men starka. Jag kan förstå att man glömmer att man mår illa när det svider som eld på tungan. Jag har gjort nytt oboy pulver. När jag kommer hem från jobbet vill jag gärna dricka en kopp varm choklad. Inte för att jag tror att det går åt så mycket varm choklad nu när det snart är sommar. men den går lika bra att dricka kall och det är ju också gott.Sen har jag äntligen tagit mig i kragen och gjort egen grönsaksbuljong. Den enda buljongen jag köper är grönsaks så det är den enda jag kommer göra också. Receptet kommer också på min receptblogg.Hur många tärningar det blir vet jag inte än. Jag har bara två istärningsfack så jag får frysa lite itaget. Det är fortfarande kvar 7,5 dl i kastrullen så det känns som om det kommer räcka ett tag.

Inga kommentarer:

Veckans sparade pengar

 1 Köpt en kompost och ansökt om hemkompostering hos kommunen. Som är steg ett i att kunna ansöka om sophämtning var 4:e vecka istället för ...