tisdag 6 april 2010

Rensat, talpedagog och biblan

Min sista reserverade bok på biblioteket kom idag.

Vår beskärda del en lösning på klimatkrisen av David Jonstad. Jag är alltid på jakt efter nya miljötips och spartips så jag ser fram emot att läsa den boken. Det känns lite sorgligt att det var sista reserverade boken. Min reservationslista brukar vara längre än gatan. Tittade in hos Anki för lite bokförslag. Jag hittade flera stycken som fanns på biblioteket. Anki har även flera stycken böcker i sin bokhylla som tyvärr inte finns att låna. Till exempel Monsterbiff till middag, Living with less, Simple living, Secrets of simplicity.

L hade en tid hos talpedagogen på sjukhuset idag. Nu ska L gå hos henne ett tag och inte hos henne i skolan. Efter talpedagogen gick vi till apoteket. Jag köpte flour, Ibumetin, Nässpray och Novalucol. Jämt när jag handlar har jag med egna kassar. Både när jag handlar mat och saker, kläder eller vad det nu kan vara. Jag gillar inte plastkassar, jag gillar inte plast överhuvudtaget. En plastpåse tar mellan 400 - 1000 år innan den bryts ner. Idag hade jag inte med någon kasse för det var inte tänkt att vi skulle till apoteket, det blev en ingivelse när vi gick förbi. Jag ville inte ha någon plastpåse så jag bar alla sakerna i händerna. Det var inte så lätt eftersom jag fick hålla i L och alla väskor också. Jag skulle behöva någon liten kasse och ha i handväskan för såna här tillfällen. Maken plastar in allting med plastfolie hela tiden. Jag gillar inte plastfolie heller. Så jag skulle vilja ha skålmössor. Jag såg att det fanns men vet inte var. Det är mössor i olika storlekar som är återanvändbara som man sätter över skålar, tallrikar och annat.Jag fick 150 kronor i rabattcheckar från Gratisbio. Perfekt nu när M fyller år och maträkningen max ska gå på 2500 kronor. Matsedeln är skriven idag. Första handlingen är imorgon på Coop. Efter det vet jag om målet med 2500 är möjligt eller inte. Jag har fortsatt att rensa. L:s garderob var målet idag. Jag har inte lagt ut några saker på Tradera än denna vecka men har mer än 10 saker att välja på. På lördag är det loppis i kyrkan och jag kommer då att lämna in mer än 10 saker så Tradera ligger lite på is denna vecka. Funderar på att sätta in en annons i den lokala tidningen också. L har ett lekbord med stolar som står i det som ska bli kontor. Hon fick ett skrivbord istället. När jag kollade igenom L:s kläder hittade jag en bikini och ett par träningsbyxor. Perfekt! Det är det som jag håller på och bjuder på på Tradera. Nu behöver jag inte det längre.

L har gjort en påskkärring på lekis. Jättefin.

1 kommentar:

Klimatpiraten sa...

Idag kom tvättnötterna, tack! Kan jag lägga dem i ett knyte av lakansväv i tvättmaskinen?
Tvättbara "huvor" av silikon att trä över skålar etc finns på clas ohlsons bland annat.

Veckans sparade pengar

 1 Lagade Izzys ena leksak som gått sönder.  2 Hittade en hög med övervintrade morötter när jag rensade ena sålådan.  3 Vi började få slut p...