torsdag 22 april 2010

Mailsvar, yourmail, mer böcker och planterat

Det bästa jag vet är att ligga på sängen eller sitta i en fåtölj och läsa. När jag var yngre gillade jag att läsa Agatha Christie, Bo Baldersson och Dorothy Gilman. Jag samlade på Agatha Christie böcker och hade nästan allihopa. I ett feng shui rens så rök nästan alla våra romaner och deckare. Dom finns att låna på biblioteket och när man lånar dom blir dom som nya igen. Dom enda böckerna vi har kvar är fackböcker. Nu gillar jag att läsa fackböcker om miljön, ekonomi och allt annat.
Jag har nu läst ut How to develop a low cost food storage system. Jag hade väntat mig att det skulle vara mer hur man kunde spara in på matbudgeten än det var. Boken handlade mest om hur man bygger upp och förvarar ett matsystem om det skulle bli en kris som gör att man inte kan ta sig till affären på flera veckor. Dom enda spartipsen var odla så mycket som möjligt själv och äta kaniner istället för kött som jag skrev om häromdagen. Sen skulle man köpa i bulk (storförpackningar) kompisköpa. För varje paket kaffe man köpte skulle man köpa ett extra och lägga i förrådet till krisen. Man skulle byta till sig mat. Om jag får plocka alla dina äpplen får du några burkar äppelmos av mig. Sen skulle man jaga och plocka mat i naturen. Blåbär, lingon och svamp skulle jag kunna bli bättre på att plocka det erkänner jag. Sen skulle man leta efter mat i containrar bakom livsmedelsaffärer efter stängning. Jag tror jag hoppar det. Ett kapitel handlade om hur man ska tillaga maten för att den ska hålla länge. Inläggningar, konservering, rökning och fermentering var bland annat med. Det stod hur man gjorde egen Mosarellaost och recept på hemgjort vin. Vi har slutat göra vin för sista satsen fick stå för länge eftersom den aldrig klarnade. Den smakade då så illa att vi hällde ut den. Enligt boken kan man använda äggskal för att klarna vin. Sen står det att man kan använda vissa örter istället för löpe när man gör ost. Jag kommer troligvis att göra eget vin igen och prova att göra Mosarellaost. Jag ångrar inte att jag köpte boken även om jag troligtvis inte kommer att tjäna in pengarna som jag betalade för den genom nya budgettips. Om man inte räknar på att hemgjort vin blir mycket billigare än ekologiskt vin från systemet.Idag hos talpedagogen och igår när det var lugnt ungefär 30 minuter på det privata boendet har jag börjat läsa och läst ut Röj och rensa. Den var precis som alla andra feng shui böcker jag läst och gav mig inte så mycket nytt. I mitt förra inlägg skrev jag att jag hade en bok som heter Rensa, röj och förändra av samma författare. Det är inte samma författare men det kunde man nästan tro. Det enda roliga med boken var att författaren tyckte att man skulle skriva listor för att underlätta. Jag är listoman och skriver långa listor hela tiden.
Sen tyckte jag om dom fina före och efter bilderna. Det blir aldrig så efter jag har rensat. Jag har lagt ut 7 saker till på Tradera men nu har jag slut på saker. Auktionerna som gick ut idag tjänade jag 104 kronor på så det är fortfarande en bra bit kvar till min vill ha i köket lista men det får vara så då. Däremot slängde jag alla mina gamla Föräldrar och barn, Vi föräldrar, Mama och Journal chokolat i återvinningen så jag har rensat ut bra mycket mer än 10 saker. Förra året sådde jag jordärtskockor. Jag läste någonstans om någon som satte 4 kockor från affären och fick en årsförbrukning i en stor låda. Jag ville prova om det stämde och maken köpte en cementblandarlåda till mig för 30 kronor som jag satte dom i. Det blev bara en massa rötter och blast och inte en enda kocka. Blasten klippte vi av och la i komposten men vi "orkade" inte ta hand om jorden och rötterna. Idag sådde jag sallad i ballkonglådorna och behövde mer jord så jag tog ur kocklådan.Och det var fullt med små kockor. Nu ska dom få växa till sig mer. Den jag läste om hade bara kockor och ingen jord i sin låda till slut så jag hoppas det blir så här med.
Med posten idag kom L:s skor. Det var snabbt eller inte. Paketet försvann ju på vägen så jag fick reklamera, vilket jag gjorde i tisdags och idag kom dom. L är överlycklig och byter och provar skor hela tiden. Sen kom det 5 biobiljetter från Procordia. Inga biobiljetter eller ej reklam skylt från yourmail fortfarande. Jag läser på flera bloggar och på olika gratissajter att folk tycker att yourmail är bluff så jag är inte ensam om att tycka det. Jag undrar bara vad naturskyddsföreningen tycker om att deras ena samarbetspartner håller på så här?? Vore intressant att skicka iväg ett mail och fråga. Jag har dessutom fått svar från Tradera säljarna. Den ena hade postat samma dag jag betalade, den 7 april. Hon gav mig pengarna tillbaka fast jag inte tyckte det var nödvändigt eftersom det inte var hennes fel. Den andra hade Schenker glömt att skicka iväg paketet så det låg kvar på hennes pressbyrå men ska komma nu. Sen fick jag hemleverans av chokladpaket som jag beställde från rekogram till mammorna på mors dag. Jag beställde en till mig själv också (skvallra inte för maken). Jag fick halva priset eftersom jag är Camino prenumerant. Företaget finns på en grannort så dom kom hem med chokladen istället för att posta den och det var väldigt snällt.

Sen har jag fått svar från kommunen angående avfallskvarnen. Hej!
Vi håller fortfarande på att utreda frågan kring avfallskvarnarnarnas framtid.
Projektet ska presenteras för våra politiker i september.
Tack för erbjudandet om att vara testhushåll, jag tar med den frågan till projektgruppen.
Jag ber att få återkomma i ärendet.
Jag gjorde ännu en rövare och skrev ett mail till det privata boendet. Jag jobbade där igår kväll och har fått lite turer i maj. Vi är tydligen bara 3 timmisar kvar så jag tänkte utnyttja det och kräva högre lön. När vi var dubbelbokade pratade vi bland annat lön och hon jag jobbade med hade 30.000 kronor, jag har 25.000. Vi har varit klara ungefär lika länge. Så jag skrev till chefen att jag ville ha högre lön eftersom jag visste vad den andra sköterskan hade. Hon har inte svarat än så jag vet inte om jag satt min sista potatis där.

1 kommentar:

Anonym sa...

Hej!

Jag vill bara säga att jag läser din blogg regelbundet men är dålig på att kommentera. Tycker du skriver om intressanta ämnen.

Sofia

Veckans sparade pengar

 1 Lagade Izzys ena leksak som gått sönder.  2 Hittade en hög med övervintrade morötter när jag rensade ena sålådan.  3 Vi började få slut p...