söndag 18 april 2010

Läfsor, kuddar och el.

Min extrakudde och L:s kudde blev som mutanter när jag tvättade dom. Både min och L:s kudde är örngotts fyllda före detta kuddar. När vi var på det stora köpcentret förra veckan köpte jag 3 påsar fiberfill.
För att slippa slänga kuddarna och för att slippa köpa nya kuddar så tänkte jag fylla om dom. Dom blev som nya. Vilket gör att jag funderade över varför man köper nya kuddar som blir mycket dyrare än att köpa en påse fiberfill för 30 kronor och fylla ett gammalt örngott. En påse fyllde en kudde till tjock och fluffig. Jag har bakat idag också. Läfsor. Receptet finns på min receptblogg. Jag har oftast med en läfsa eller två som "matlåda" när jag jobbar. Om jag har medhjälpare när jag gör dom gör jag alltid dubbel sats för dom har en strykande åtgång. Våran elräkning har i vinter legat mellan 5000 - 7000 kronor/månad. Nästan hela min lön har alltså gått till att betala elräkning. Det känns inte bra, inte bra alls. Vilket gör att jag vill sätta in solfångare och pelletspanna fortare än kvickt Jag vill också spara in mer på elen hemma. Maken är inte lika intresserad av att spara el hemma. Jag kopplar in en timer på varmvattenberedaren - maken kopplar bort den. Jag stänger av golvvärmen och handdukstorken - maken sätter på dom. Jag stänger av alla tv apparater på grenuttaget och vill stänga av datorn där med - maken skäller. Jag gör listor och mäter med elmätaren på alla elektriska saker i hela huset - maken muttrar. Min gamla klockradio drog till exempel 2,5 W så den har jag bytt ut mot en på batterier. Uppladdningsbara såklart. Jag väntar med spänning på att vårat Jaklån ska bli beviljat. Vi har såpass många sparpoäng att det vi får betala på lånet varje månad ungefär kommer att motsvara det vi sparar in på solvärmen på dom soligaste månaderna. Grannen är insatt i solvärme, pelletspanna, värmepumpar och andra alternativa uppvärmningsmetoder och jag hade ett givande samtal med honom häromdagen. Enligt honom kan en solvärme placerad hos oss värma allt varmvatten från ungefär mars/april - oktober. Dom har byggt om sin oljepanna till pelletspanna. Vi har inte våran oljepanna kvar utan får köpa en ny pelletspanna. Grannen berättade att deras el hade kostat ungefär 1000 kronor/månad nu i vinter!! Mindre är en femtedel av våran el alltså!! Helt sjukt!! Maken har i alla fall gått med på att åka till energicentrum igen och prata igenom pelletspanna, finansiering och annat. En pelletspanna kostar ungefär 100.000 kronor med akumulatortank. Den måste vi alla fall ha när vi skaffar solvärme och är medräknad i Jak solfångarlånet. Om vi räknar med att vintrarna blir lika kalla framöver och elen kostar 5000 kronor november - mars. Vi räknar också att våran el också kostar 1000 kronor som grannens. Pelletsen är så pass billig att den kan vara dom månaderna som elen gick på mer än 5000. Genomsnittet i vinter har varit 6000 kronor/månad. Det gör en besparing på 4000 kronor x 5 = 20.000 kronor. På 5 år har vi sparat in kostnaden. Grannen trodde dessutom att vi skulle spara ännu mera eftersom vi har en värmepump. + att vi ska skaffa solvärme. Sen sparar vi in på värmen resten av året också så efter mindre än 5 år har det betalat sig.

Inga kommentarer:

Veckans sparade pengar

 1 Köpt en kompost och ansökt om hemkompostering hos kommunen. Som är steg ett i att kunna ansöka om sophämtning var 4:e vecka istället för ...