torsdag 29 april 2010

Kakpåsar, tävlingar och nytt boktips

S ska stå och sälja kakor utanför en affär på lördag, det skrev jag om häromdagen. Kakorna skulle ligga förpackade om 4 stycken. S skulle göra det ikväll när hon kom hem från en dansuppvisning som hon ville gå och titta på.S är väldigt kvällstrött. Maken är på möte och skulle hämta upp S på vägen hem efter mötet klockan 21.30 någonting. Att S då skulle ställa sig och packa kakor kändes inget bra. Alltså packade hennes snälla mamma (jag) dom åt henne. Sen visade det sig att S inte ville gå och titta på dansuppvisningen så hon kom hem redan på eftermiddagen. Brickettpressen kom idag. Det var snabbt. Jag väntar på andra saker som jag beställt både gratis och inte gratis för flera veckor sedan som inte kommit ännu. Man ska blöta tidningar och knöla ihop sidorna och pressa i så många som går. Sen ska man trycka till. Ta upp bricketten och låta den torka. Bland annat väntar jag på 1 kilo godis som jag vann från Malaco i mitten av mars. Enligt andra vinnare kommer vinsten efter ungefär 2 veckor. Det har gått över 4 veckor nu. Vissa paket har försvunnit på posten så jag hoppas verkligen att godiset inte försvunnit. Jag har mailat Malaco flera gånger och frågar om dom skickat vinsten, men det är ingen som svarar. L:s baddräkt som jag vann på Tradera försvann. Skorna försvann, men dom kom ju efter att jag reklamerat dom så vi fick dubbla skor. Jag skickade tillbaka dom och det var inga problem alls. Toppar som jag vann på Tradera har inte kommit. Men det tror jag beror på säljaren. Hon använde Schenker som leverantör och påstod att dom glömt skicka paketet. Jag vann topparna i början av april. Den 21 april skyllde hon på Schenker och skrev att hon skulle fylla i en ny lapp. Det tar 3 - 4 dagar med Schenker och man får ett påskrivet kvitto och ett nummer så man kan följa paketet. Men det kan hon inte visa mig. Snart ger jag henne negativt. Men jag gillar inte att ge negativt. Jag har fortfarande inte gett negativt till henne som påstod att duplolegot var sönder och gav mig negativt fast jag erbjöd pengarna tillbaka när hon påstod det. Jag har lagt in 8 auktioner till på Tradera. Men en av auktionerna var 3 saker och en var 2 så det blev mer än 10. Dom auktionerna som gick ut idag tjänade jag 240 kronor på. Så jag är uppe i mer än 400 på dom sista auktionerna - bricketpressen på 300 = 100 som kan gå till en keramisk kniv = 300 kvar att få ihop. Otur i kärlek och tur i spel verkar som om det stämmer just nu så jag har skickat in om att vinna en upplevelseweekend på Kolmården. L ritade en teckning på vilket djur hon ville träffa. Hon vill rida på en kamel. Sen svarade jag på några frågor. Vinner vi får vi 3 dagars inträde på Kolmården och 2 hotellnätter på vildmarkshotellet. Det verkar inte som om det blir så mycket semester resor i den P:ska familjen i sommar så det vore skönt om vi vann. Jag fick ringa och avboka Västervik som vi hade bokat, maken ångrade sig där med. Jag känner mig så besviken och arg för det där med solvärmen så maken fick ringa Jak och tacka nej till det beviljade lånet. det är han som inte vill ha det, det är han som får reda ut det. Men första gången var hon ute och andra gången var det upptaget. Känns som om någon däruppe har ett finger med i spelet och vill att jag ska få min solvärme. Jag känner nästan för att ta lånet själv och åka iväg och bygga solvärmen själv. Om jag inte vore en sån stor mespropp skulle jag göra det. Jag har läst ut en bok igen. Handla av Ingela Björck. Den var väldigt bra och jag gillade den mycket. Inte så mycket att jag vill äga den, men om jag skulle vilja det finns den som e-bok här. Det enda tråkiga med boken var att den var skriven 2002 så en uppdatering skulle vara bra. Det stod en hel del saker som skulle hända dom närmaste åren. Vore kul att veta om det hänt. Handla är en bok för dom som vill konsumera smartare och bättre. Den tar upp rättvis handel. Rättvisemärkning och kravmärkning. Världsbutiker. Hur man kan påverka som enskild människa. Etiska fonder. Att arbetarna på textilfabriker inte får kissa mer än en gång/dag. Dom tvingas jobba 12 - 14 timmar/dag och inte vara helglediga. Dom får i sig en massa textildamm och kemikalier. Jag hittade en annan e-bok som jag skulle vilja ha. Bygg snålt med egen energi. Jag vet inte om jag gillar tanken på e-böcker, jag föredrar nog den vanliga pappersvarianten. Jag gillar att ligga på sängen och läsa, det kan man inte med en e-bok. Man kan inte ta med sig den på tåget eller semestern om man inte har en dator med sig. Men samtidigt sparar det papper.Med tanke på att e-boken kostade 199 kronor så blir det inte mycket billigare än en vanlig bok heller. Jag har reserverat den på biblan och om den är bra så ska jag förssöka köpa den i pappersvariant.

Inga kommentarer:

Veckans sparade pengar

Glömde förra veckan så här är två veckor.   1 Sytt ett till kaffefilter.  2 Sytt en skålmössa.  3 Sytt en nötmjölkspåse.  4 Satt en sats äpp...