onsdag 14 april 2010

Boktips, gratissaker, sopor och fynd

Det räckte inte med att storhandla för över 2000 kronor. Jag var tvungen att kompletteringshandla mer idag. Tur att M bara fyller 18 år en gång. Helt fel månad att vara med i utmaningen att sänka sina matkostnader. Grönsaker köpte jag för lite av, dom hade vi redan ätit upp. Majonäs och grädde köpte jag inte alls.
I en stor korg fanns det saker som var utgående varor. Allt i korgen kostade 10 kronor/styck. Fikonen som jag betalade 55 kronor för när jag skulle göra fikonmarmelad och L:s favorit flingor Frosties fanns bland annat i korgen. Jag köpte 3 påsar fikon och 5 kartonger flingor. Utgångsdatum är om mer än 1 år. Om inte M hade varit med hade jag köpt alla flingpaketen och alla fikonpåsar. Han "förbjöd" mig att köpa fler än jag gjorde. Det var onödigt tyckte han. L.s jeans som jag skulle laga med lappen jag köpte var jätteslitna nere i benen och hade ett stort hål i grenen. Så dom fick gå till syrummet. L har haft kjol ett par dagar nu och ville ha byxor idag igen. När jag tittade igenom byxlådan såg jag att hon hade hål på knäna på alla sina jeans utom ett par som hon fick när hon fyllde. Alla andra tjejer i L:s klass har nya dyra fina kläder på sig varje dag. L är redan lite utanför så att då sätta på henne trasiga/lappade jeans känns inte så där jättebra. Det var likadant när M och S var små dom hade också alltid hål på knäna på alla jeans. Varför blir det så?? Ramlar dom utan att skrapa sönder knäna eller hur kommer det sig att det bara slits där?? Nu när M och S är större slits deras byxor precis som mina sönder i grenen istället. Det som låg under lappen på bilden är ett orange tyg som jag ska sy servetter av till halloween. Jag har som utmaning till mig själv att slänga så lite saker som möjligt, helst inga alls. Med tanke på att vi bara har sophämtning var 8:e vecka så är vi redan rätt bra på sopsortering. Men jag vill bli ännu bättre. Jag letar hela tiden efter alternativ till engångsartiklar till exempel plastfolie, påsar, disktrasor. Jag har börjat använda tights istället för tunnstrumpor för att slippa slänga så många såna. Mina ben äter tunnstrumpor. Jag har gjort rostbiff själv för första gången. Vi ska servera kallskuret med potatissallad och mimosasallad imorgon när M fyller. Potatissalladen och mimosasalladen ska jag också göra själv. Recepten kommer på min receptblogg. M ska få en present som vi har samlat till allihopa. Mamma och pappa har den hemma hos sig. För att han ska få något mer har vi köpt en present till. Jag slog in den i Rusta reklamen som kom i den lokala tidningen i brevlådan. Igår i brevlådan kom en vägaltas som jag fick gratis från Eniro. Våran gamla är 20 år gammal så det var dags för en ny. Sen fick jag en universal creme från Weleda för att jag är prenumerant på Camino och var en av dom 20 första som mailade att jag ville ha en creme.Idag kom Hoom en tidning som jag valde och fick gratis för att jag bloggade om Tidningskungen. Jag är grymt besviken, den var ungefär som Lantliv. Tur att jag fick den gratis. Sen fick jag smakprover på vitaminer till L. Jag tycker att vi äter en varierad kost men vill gärna ge L en vitamintablett ändå. Jag tar också en varje dag. Såg på nyheterna för ett tag sedan att dom som åt multivitaminer löpte större risk att få cancer. Så när våra burkar är slut får det vara slut med vitamintabletter och mer frukt och grönt istället. Som till exempel rabarber. Den har redan kommit upp massor. Längtar tills jag kan göra rabarberdricka. Jag har läst Jakten på lycka i överflödsamhället av Thomas Hylland Eriksson. Den var superbra. Jag kunde knappt lägga ifrån mig den. Helt klart en vill äga bok. Boken handlar om att vi har mer saker idag än vi hade men vi är mindre lyckliga.Vi har mer hjälpmedel men mindre fritid. Man tittar på vad grannen har och vill ha samma sak. Vi slänger saker och kläder när dom blir utslitna eller går sönder eller omoderna istället för att laga och göra om.

Inga kommentarer:

Veckans sparade pengar

 1 Lagade Izzys ena leksak som gått sönder.  2 Hittade en hög med övervintrade morötter när jag rensade ena sålådan.  3 Vi började få slut p...