onsdag 3 februari 2010

Bloggreklam och fåglar

Jag följer en blogg som heter Gratis är gott. Tjejen som har bloggen får gratissaker för flera tusen i månaden. Ibland får jag tips av henne. Till exempel om att blogga om Cambridge kuren och få en trisslott. Jag gjorde det men fick bara ett tack och en broschyr om dieten. Sen fick jag tipset om att blogga om Tidningskungen och få en gratis prenumeration. Jag gillar att läsa men det blir mest böcker eftersom jag inte vill betala för en tidning. Om det inte är ett specialerbjudande så man får någon grej också. Som till exempel 4 nummer av Amelia och 2 biobiljetter för 49 kronor. En biobiljett kostar mer än det så det var klart jag nappade. Hur som. Jag bloggade om tidningskungen igår och skickade in länken såsom man skulle göra. Jag fick svar att vad kul att du vill blogga om oss bla bla bla. Alltså hade dom inte ens tittat på min länk. Det känns som om vissa gör vad som helst för att få gratisreklam via bloggar och annan media men dom betalar inte priset som dom satte.
Jag såg på nyheterna igår att maten för alla fåglar börjar att ta slut tack vare den kalla och snöiga vintern. Vi har ett fågelhus som jag brukar fylla på när jag kommer ihåg det. Med tanken på alla stackars småfåglar som kommer att svälta ihjäl beslöt jag mig för att fylla på fågelhuset. Det är snöstorm ute och snön ligger i drivor. Jag fick pulsa fram, snön räckte ända upp till knäna. Det gjorde däremot inte stövlarna. Jag hann knappt in igen så kom dom första gästerna.
Det syns inte på bilden men det sitter en gråsparv och skakar inne i huset. Beslutet från kommunen kom idag. Vi får 8 veckors tömning. Tänk om avfallskvarnen kunde mala lika snabbt. Vi skickade in ansökan i söndags. Komposttunna ska vi också få. När stod det däremot inte i brevet. Vilka veckor vi har tömning nu stod inte heller i brevet så det blir väl till att ringa kommunen och fråga. När det har varit så kallt brukar jag ha persiennerna nerdragna i dom största fönstren i köket och vardagsrummet för lite extra isolering. Vi har fortfarande inte köpt ved så för att inte få en elräkning på flera tusen igen så kör jag med knep.

För flera veckor sedan skulle maken dra upp eller ner den ena persiennen. Det sitter en väggkruka i det fönstret. Den ramlade ner och gick sönder. Blomman har nu stått på bordet i flera veckor och retat mig. Tills idag. När jag bröt loss resten av hållaren och spikade ett hål i krukan. Hålet blev för litet men det löste jag genom att dra ut den gamla spiken ur fönstret och spika fast krukan direkt. Väldigt stolt blev jag. Tills jag kom på att det inte går att ta bort krukan nästa gång vi ska dra upp eller ner persiennen.

Än så länge uppdaterar jag min receptblogg en gång/dag. Eller nästan. Jag missade en dag men skrev två recept dagen efter. Mest har det blivit på bröd. Det beror på att vi har ätit mat som inte direkt är tillagad. Inte på det viset i alla fall. Igår kväll åt vi stekt falukorv, kokt potatis och vita bönor. Skär korven, stek dom i medelvarm stekpanna. Skala potatisen koka den i 20 minuter. Öppna burken med bönor. Häll den i en kastrull och värm.

1 kommentar:

Anonym sa...

Jag ryser när jag läser om barnen som for så illa!
Och att socialen inte gjorde något.grr
AnnH

Veckans sparade pengar

Glömde förra veckan så här är två veckor.   1 Sytt ett till kaffefilter.  2 Sytt en skålmössa.  3 Sytt en nötmjölkspåse.  4 Satt en sats äpp...