söndag 17 januari 2010

Facebook, budgettavla och Haiti

Jag är ett stort fan av Lyxfällan på tv 3. Jag både fascineras och förskräcks av människorna som är med. Det finns dom som har det värre ekonomiskt. Jag har ibland lekt med tanken på om vi skulle anmäla oss. Men jag vet inte vad dom skulle göra då? Vi har inga lån förutom dom på huset. Vi spenderar inte mer än vi tjänar. Maten ligger på ungefär 3000 kronor i månaden. Jag vet (skäms) den har gått upp 500 kronor. Jag skyller på att affärerna har smyghöjt igen. Det enda som dom skulle kunna göra är att tvinga mig att jobba mer. Vilket jag vägrar, då lever jag hellre på skorpor och vatten. Jag har tänkt att göra en egen budgettavla men har aldrig fått tummen ur, förrens idag.L:s svarta tavla och monopolpengar. Budgettavlan visar att vi har 19.000 kronor i utgifter varje månad. Maken får ut ungefär 19.000 efter skatt. Sen har vi barnbidraget på, jag tror 1600. S får från och med januari studiebidrag så nu är det bara L:s barnbidrag och flerbarnstillägget. Så vi borde klara oss på hans lön igen. Jag har en lång lista på saker som jag vill ha från Ikea. Bara småsaker men det blir en del ändå. Alltså önskar jag mig ett presentkort på Ikea när jag fyller. Om jag får det ska jag bland annat köpa vita tygservetter. 4 stycken för 20 kronor. Jag vill ha dom oranga. Orange kan man färga med lökskal. Alltså har jag börjat att torka lökskal i källaren. Maken var på Willys för vanliga månadshandlingen idag. Förut har vi alltid köpt färdig riven ost. Den var billigare än hård osten förut + att min matberedare var sönder. Jag har nu ärvt mammas gamla matberedare + att den rivna osten är dyrare än hård osten. Så jag har rivit 2 kilo ost och lagt i små påsar i frysen. Jag har aldrig haft någon längtan efter att gå med i facebook. M och S har varit med länge. Maken gick med för några veckor sedan. Men så läste jag på Stephans blogg I elfte timmen att han hade tjänat 2000 kronor genom Facebook. Han hade gått med i en bytessida och fått barnkläder för det beloppet gratis. Gratis är bäst så när jag hittade på en annan blogg att våran stad också har en bytessida. Så kapitulerade jag och gick med. Jag har redan lagt in en önskan om en våningssäng. Vill någon bli min vän på Facebook skriv en kommentar. Men just nu känns alla problem så futtiga. Det finns alltid dom som har det värre. Just nu tänker jag på Haiti. Dom tror att 200.000 personer har dött. Att 90% har blivit hemlösa. Jag är ett stort fan av nyheter och försöker titta på både regionala och lokala nyhetsprogrammet. Men när Haiti kommer byter jag kanal. Jag klarar bara inte av det. Igår kväll till exempel var det en liten kille som stod och gallskrek. Han var kanske i L:s ålder och svårt skadad. Han hade ont men det fanns ingen smärtlindring. Alla mina egna problem och pengabrist känns så futtiga. Jag har ingen rätt att klaga. Många olika hjälporganisationer gör så gott dom kan. Men dom kan inte göra så mycket utan hjälp. Det känns viktigt att vi, vi som har det så bra egentligen hjälper till. Jag har sms:at in 50 kronor till röda korset. Vill du också göra det Sms:a till 72 900 - skriv AKUT.

Inga kommentarer:

Veckans sparade pengar

 1 Köpt en kompost och ansökt om hemkompostering hos kommunen. Som är steg ett i att kunna ansöka om sophämtning var 4:e vecka istället för ...