lördag 2 januari 2010

Barbapappa, familjeråd och gratissaker

L var vaken halva natten för hon hade ont i örat sa hon. Jag tvivlar på att det är öroninflammation för hon gnäller bara - inte skriker. Det går över lite med Alvedon och är inte hela tiden. Det som hjälper mest är värme.Av Barbapappa. Det är en handdocka som jag hade när jag var liten. Under en period sydde jag en massa nallar och fyllde med vete och gav bort. L ville också ha en, så jag fyllde Barba med ris och sydde igen. Nästan jämt när L är sjuk och jämt när hon har ont vill hon ha Barbapappa. Troligtvis är det kindtänderna igen. Det var dom hon var så sjuk av i jul och mellandagarna. Det är först dom sista dagarna hon har kommit igång att äta ordentligt igen. Hon har gått ner i vikt och behöver nu äta upp sig igen. Hon är modell nästan pinne i normala fall. Så att bli sjuk igen är ingen höjdare. Vi fick mata/tvinga i henne en macka i morse. Nu sover hon igen.

Surdeg av vete gick sådär. Som synes av bilden så jäste dom inte. Hur dom smakar vet jag inte för maken var väldigt snabb att frysa dom. Kvällsmaten igår blev Taco. Vi brukar äta Taco varannan vecka. Vi skulle kunna äta det varje vecka. Men nu med jul och nyår så var det ett tag sedan så när alla frågade vad blir det för kvällsmat? och jag svarade Taco blev det jubel. Till Taco blev det familjeråd, det utbringade inget jubel direkt. Det är bara jag som vill ha dom känns det som. Sakerna som togs upp var: *Nummerupplysaren/telefonsvarare: Jag blir stressad av att ha den, ingen annan tittar på den, så vi ska säga upp den. Jag vill istället ha en telefonsvarare men det vill inte maken.

*Fodermorötter och hö. Köpa hö i bal igen. Fodermorötter om det finns litet paket.

*Fabriksförsäljning av hårt bröd och korv. Hårt bröd onödigt enligt maken. men korvfabriken kan vara en rolig sak för L. S pratar fortfarande vad kul det var att åka dit och sen sitta i bilen på hemresan och äta kall korv.

*Vad ska vi göra i sommar? Mormor och morfar vill bjuda med oss till Danmark och Legoland. S vill åka med om vi åker själva med husvagnen också. M vill åka med. L vill åka med. Jag vill helst stanna hemma. Maken vill bara åka själva med husvagnen.

*Ullared? S fick presentkort av oss i julklapp på Ullared så nu måste vi åka frågan är bara när? Över dagen, med bilen i vår någon gång.

*Rundan runt. L ska sluta bita på naglarna. Alla ska vara spioner. Om hon klarar det ska hon få nästan valfri leksak från leksaksaffären.

Sammanställningen av gratissakerna i december. Min nya bloggfavorit Gratis är gott fick ihop gratissaker för 1954 kronor i december. Här är min lista:

#En vattenkokare 300 kronor.

# En pocketbok 49 kronor.

#3 biobiljetter 285 kronor.

#5 Findus kökets utvalda 125 kronor.

#Kalle Ankas jul dvd 145 kronor.

#4 chokladkakor från Marabou 56 kronor.

#Rakhyvel + rakskum 110 kronor.

#Hudcreme 150 kronor.

#Tygkasse.

#Presentkort på 50 kronor.

Allt som allt 1270 kronor. Inte illa alls. Men jag måste nog sluta med att gå med på det ena och det andra för att få premierna. Jag tror nog att jag börjar att få lite dåligt samvete. Dessutom är det tråkigt att komma ihåg att säga upp allting för att slippa få alla böcker och tidningar.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Kan man lägga nallarna i micron?
Jag har sytt vetedynor,men altid av lintyg eller 100%bomull för enligt tanten i tygbutigen är det de enda som tål värme???
Vore bra att veta on det går att använda andra tyger också.
AnnH

Anette sa...

bra tips,fin blogg

Veckans sparade pengar

Glömde förra veckan så här är två veckor.   1 Sytt ett till kaffefilter.  2 Sytt en skålmössa.  3 Sytt en nötmjölkspåse.  4 Satt en sats äpp...