lördag 19 december 2009

Svt play och mer julpyssel

När jag missar program som jag vill se. Eller det är ett program som ingen annan i familjen är intresserad av brukar jag titta på det på Svt play. Även andra kanaler än 1:an och 2:an erbjuder den tjänsten. Med en Tv kostnad på över 700 kronor/månad är jag ständigt på jakt efter sätt att få en lägre kostnad. Tv play är ett sånt alternativ tycker jag. Maken tycker att det låter intressant och ska kolla på det. Det finns tydligen någon grejsimoj som man kan koppla mellan datorn och tv:n så man kan titta på tv skärmen istället för dataskärmen. En annan fördel förutom priset är att man inte behöver passa några tider utan kan titta när man själv vill. Så fort jag hinner ska jag titta på ett av mina favoritprogram. Tyvärr sista avsnittet. I Trädgårdsapoteket tipsas om hur man odlar sitt alldeles egna husapotek. Botanisten James Wong visar hur olika trädgårdsväxter kan ge lindring mot vissa krämpor, allt ifrån hosta och förkylning till eksem och sömnlöshet. Han har skrivit en bok, som tyvärr inte finns översatt till svenska. Och ännu mer tyvärr inte finns att låna på biblioteket. Jag upptäckte programmet när det redan varit flera avsnitt. Tiden dom ligger ute på play är begränsat så jag missade dom helt. När L missar något av sina favoriter brukar jag sätta på play till henne med. Vattenkokaren hade kommit till Onoff igår. Maken hämtade den samtidigt som han klarade av månadshandlingen på Willys. S, L och jag var hemma och julpyntade/julpysslade. Två exempel är sideboardet som blev så här fint.Lilla fönstret i vardagsrummet har fått snö. Snö på burk rättare sagt. Den är rätt svår att få bort men helt klart värt det. Pepparkakorna börjar att ta slut så en ny sats blev bakad idag. L fick välja formarna. Änglar, snögubbar, kaniner, hundar, grisar, hjärtan och ankfötter. Vi ville ha lussebullar till fikat. Men när jag skulle hämta upp dom från frysen märkte jag att vi bara hade 7 stycken kvar!!!! Vi som blir 11 stycken till fikat på julafton. Baka nya har jag ingen lust med. Klurar på om jag ska tvinga familjen att inte äta, eller om jag ska baka nya i alla fall, eller om jag ska köpa en färdig saffranskrans eller något.
Någon på dagen på jobbet hade lämnat en påse saffrans gifflar på fikabordet. Jag och min arbetskompis åt 3 eller 4 var. Dom var supergoda.
Apropå saffran. Det kostar skjortan i år för att det är brist på krokusar i Iran. Jag tycker förresten att det ofta är dyrt för att det är brist på krokusar i Iran. Kan man odla saffranskrokusar i Sverige? Någon som vet???? När makens pappa fyllde eller vid jul förut fick han alltid hemgjord tvål av oss. Sen slutade vi med det. I år när S frågade honom vad han ville ha svarade han tvål och bröd. Brödet ska han få av oss men S ville ge något själv. Så hon gjorde tvål. Vi hade allt hemma utan tvålmassan. Det är stämplar i tvålarna där det står god jul och är granar och andra julmotiv. Dom är röda (som synes) färgade med tvålfärg. Sen hade vi i eterisk olja som luktar pepparkakshus. Farfar ska få alla utom en som jag ska lägga på gästtoan.

Inga kommentarer:

Veckans sparade pengar

 1 Gjort rabarberdricka av sista rabarbern ur frysen.  2 Gjorde rabarberpaj på silresterna från nummer 1.  3 Bakat sirapslimpa och apklimpa ...