tisdag 22 december 2009

Sparpoäng och julgodis

Filmerna kom inte med posten idag heller. Jag stressar upp mig mer och mer eftersom jag inte vet om dom är på gång eller inte. För att lindra min stress tänkte jag ringa och fråga om dom är skickade eller inte. Posten kommer inte förrens 16.00 nuförtiden. Om det beror på att det är mycket post, halt eller kallt vet jag inte. När posten äntligen kom och jag ringde hade filmklubben stängt. Dom hade öppet mellan 8.00 - 16.00. Så jag vet fortfarande inte om jag måste ge mig ut imorgon tillsammans med alla andra och leta två julklappar till. Skit också!!!! Herman var färdig igår. Jag fuskade och behöll en av Hermanarna själv förra gången. Jag fuskade igår igen och bakade kaka på två av Herman.
En med nötter i. En utan nötter men dubbel chokladhack. Min morfar är allergisk mot nötter och jag vill inte ha en allergisk reaktion på julafton. 2 av dom andra Herman blev levererade igår. En är kvar. Dom som jag gick till igår var inte hemma eller inte intresserade. Så nu vet jag inte om jag ska hälla ut honom. Vilket skär i hjärtat för det känns som om han lever på riktigt på något konstigt vis. Eller om jag ska gå en runda i kväll igen. Eller om jag ska baka på honom också. M är som alla killar/karlar. Ute i sista minuten med klapparna. Han tog en tur till Coop igår eftermiddag och inhandlade dom. L:s köpte han förra veckan så det märks vem han prioriterar. När han tränar vill han ha mat två gånger. Innan träningen vid 17.30 - 18.00 tiden och efter träningen vid 22.00 - 22.30 tiden. Igår blev han sugen på sushi till innan träning mat. Jag älskar sushi och såklart sprang han runt och retades med sushilådan. Men sen kom det fram att han hade köpt en till mig i julklapp som jag fick redan igår. Mmmmmmmmmmmm. Köpt sushi är mycket godare än hemgjord. Det är bara jag och M som gillar sushi i familjen så vi fick ha våra lådor ifred. Granen är uppsatt men inte klädd. Det ska vi göra senare ikväll. Vi har en plastgran som maken och jag köpte våran första jul ihop, det var 20 år sedan. Det märks att det börjar att bli sliten och är välanvänd. Men den har ju varit med makens och mina alla jular tillsammans. Dessutom så gillar jag inte att slänga saker om vi skulle köpa en ny. Den får duga i år igen i alla fall. (Ett år av dom 20 har vi haft en riktig gran). Julmaten är levererad. Jag beställde hemkörning. Det kostade 85 kronor men helt klart värt 85 kronor att slippa trängas i affären. Skinkan köpte jag på Lidl för 29,90 kilot (färdigkokt). Det var innan grisskandalen. Hade det varit efter så hade jag köpt en ekologisk skinka. Jag äter inte skinka men alla andra gör det så skippa skinkan kan jag inte göra. Då blir jag säkert stenad. Fåglarna har fått sin julmat. Frön och talgbollar är inköpta och uthängda. Vi har två fågelhus. Det på pinnen önskade jag mig och fick förra året av min mammatomte. Julgodiset är gjort. Knäck, brända mandlar (pappas julklapp klar) och chokladfudge. Jag har gjort smet till pepparkakstryffel också men den står på trappen och stelnar så vi kan rulla kulor av den ikväll. Bild kommer imorgon om jag kommer ihåg det.S har gjort marsipangubbar. L älskar marsipan och jag har fingrat på marsipangubbarna varje gång jag handlat på Coop. Men dom kostade 85 kronor/styck. Lite mer än min kassa tål. Vit mandelmassa hade vi hemma. Röd marsipan kostade 18,90. Så för 18,90 fick vi massor med marsipanfigurer. L har redan mumsat i sig en tomte. Jag gillar Jak och sparar lite där varje månad. Maken sparar också, till att ha husvagnen i Stöten varje vinter. Det blir ingen ränta, men det blir sparpoäng. Vi har ett lån där också, på husvagnen. Det är ingen ränta på det lånet heller. Men man måste spara lika mycket som man lånar. Bra när lånet är betalt och man får x antal tusenlappar i handen. Dåligt för att summan att betala varje månad blir hög. Om man inte har sparpoäng vill säga. Då betalar man bara lånet. Det dåliga med det är att det inte är lika kul när lånet är betalt. Jag vill ha solvärme. För att få det måste vi ta ett lån. Ett vanligt lån vill jag inte ta, Jak känns bättre. Jag har efterlyst sparpoäng i flera Grus och Guld tidningar men inte fått napp. Förrens nu! 1518517,35 sparpoäng!!! Solvärme here I come! Tack!!!!!

Inga kommentarer:

Veckans sparade pengar

 1 Lagade Izzys ena leksak som gått sönder.  2 Hittade en hög med övervintrade morötter när jag rensade ena sålådan.  3 Vi började få slut p...