fredag 25 december 2009

Pepparkakstryffel

Börjar med receptet på pepparkaksstryffel:
1 dl vispgrädde
50 g florsocker
25 g smör
125 g mörk choklad (jag hade bara ljus)
1 tsk malen kanel
0,5 tsk malen kardemumma
0,5 tsk nejlikor
0,5 tsk ingefära
Koka upp grädde och florsocker i en kastrull. Lägg i smör och choklad i bitar. Låt det smälta på svag värme. Rör i kanel, kardemumma, nejlikor och ingefära. Låt svalna och sedan halvstelna i kylen. Forma runda tryfflar med händerna. Pudra över kakao och låt stelna i kylen.Makens julklapp från mig och kidsen var ett Wii fit till vårat Wii spel. Jag trodde att det bara var slalom och andra rörelse sporter som man gör genom att stå på en balansbräda - det var det inte! Man måste registrera sig för att kunna köra! Registrerad blir man genom att man skriver hur lång man är och när man är född. Sen väger brädan en och man får göra lite balansövningar. Efter det får man reda på sitt BMI och sin ålder enligt Wii. Maken är 43 på riktigt, enligt Wii var han 56. Jag är 42 men enligt Wii var jag 40 år. Hihihi. BMI ska vi inte tala om.
Som alltid på juldagen så äter vi lunch hos mamma och pappa. Istället för blomma hade jag med varsin marsipangubbe och pepparkakstryfflar.

L har feber fortfarande och ville åka hem hela tiden, annars var det trevligt. Maten var god som vanligt. Mammas och pappas plastgran är både finare och nyare än våran. L fick ärva S baby born docka. Dom flesta tillbehören har vi sparat. Det enda som fattades var mat och blöjor. Det fick L av tomten.Hon fick följa med till mamma och pappa. Vi fick slut på Alvedon suppar så hemfärden gick via det jouröppna apoteket. Det var vi och två till där. Helt klart rätt dag att handla mediciner på.Jag har (hade L tog dom) två dansande hamstrar. Jag älskade verkligen dom små liven och ville samla alla. Men dom kostade en del så det blev bara två. När S, L och jag var i leksaksaffären och köpte en present till ett kalas som L skulle på hade dom en Tomte hamster. Måste ha! Jag önskade mig den av S i julklapp och hon köpte den under förutsättning att jag lovade att glömma bort den. Mamma och pappa hade köpt en till L också så dom sjunger kanon. Det märks att jag är född på 60 talet eller något för jag gillar Flower power. Make love not war, frihet och nästan allt annat som det står för så när jag fick syn på en Flower power hamster på en blogg kände jag MÅSTE HA!!!!!!!!! Jag skrev till BR som gör dom men den finns inte kvar!!! Snyft. Finns det någon som har en som den vill bli av med eller vet vart jag kan få tag på en kommentera snälla!!!!!!

Inga kommentarer:

Veckans sparade pengar

 1 Köpt en kompost och ansökt om hemkompostering hos kommunen. Som är steg ett i att kunna ansöka om sophämtning var 4:e vecka istället för ...