lördag 12 december 2009

Korvstoppning och lånetankar

Varje gång jag får låneräkningen från banken blir jag sur. Vi har huslånet uppdelat på flera lån. Det här har jag skrivit om förut också men det måste ut igen. Det minsta lånet är på 17.750 kronor. Vi betalar 175 kronor på det varje månad. Högsta amorteringen som går. Det tar alltså 100 månader att betala ett lån på nästan 18.000 kronor!!!!! 18.000 är inte mycket egentligen därför känns det fel. Räntan är på 24 kronor i månaden. Det blir 24.000 kronor i ränta på ett lån på 18.000!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Jag vill inte ha några lån alls, inte ens huslån. Maken tycker att huslånen är som våran hyra och det gör honom ingenting att betala dom. Jag funderar och vänder och vrider på hur jag ska göra med det lilla lånet. För ett vet jag och det är att det ska bort, frågan är bara hur. Jag har pratat med banken och vi får inte öka amorteringen. Eller starta automatisk överföring med ett visst belopp varje månad. Vi måste gå till banken och sätta in den summan som vi vill betala extra på lånet. Vi har det på rörlig ränta (som inte finns längre) så det är 3 månaders ränta. Jag funderar på om jag ska byta det mot jak lån. Jag har tillräckligt många sparpoäng för att slippa spara samma summa som jag lånar. Men om jag tar jak lån så är det som lockar att man får samma summa sparad som man lånat. Om jag tar lånet på två år (som är minsta år att låna på) och inte använder mina sparpoäng får jag lånet på 18.000 betalt + 18.000 i handen om ett år. Pengar som jag kan sätta solpaneler på huset med. Problemet med det är att det kostar 1520 kronor i månaden. Pengar som vi inte har idag.
Maken skulle och duka till sin herrklubb inne i stora staden. Så han åkte och böt mixern som gått sönder igen. Sen åkte han till Onoff och skulle hämta ut den gratis vattenkokaren. Men dom var slut men vi fick ett kvitto. Dom skulle beställa en och ringa när den kom.
Till lunch blev det italiensk soppa.

Den ser inget vidare ut och ingredienserna låter sådär blandade. Men den är jättegod och mätande. L åt hela sin portion och hon brukar inte gilla soppa. Stek ett ägg, rosta en macka, koka buljong, riv ost. Lägg mackan i botten på tallriken. Lägg på ägget och osten. Häll över buljongen. Klart. 3 kronor/portion. Vi hade ekologiska ägg för 2,50 styck annars blir det billigare. Jag har bakat L:s favorit långpannebröd. Farfar gillar också det och frallor.Som jag också bakat idag. Så nu är farfars julklapp fixad. Nu är det bara pappas brända mandlar. Och två julklappar till L kvar. Jag tänkte köpa en hamster men velar fram och tillbaka. Vi har redan fiskar, marsvin och kanin. Sen klurar jag på den sista. När M och S var små gjorde vi egen julkorv. Idag återupplevde vi gamla minnen och gjorde korv. Mest för att L skulle få se hur man gjorde. Men hon tröttnade efter 3 sekunder. Fast hon klappade på korven flera gånger när den var klar.Det blev lite fel. Det skulle vara 1 kg fläskfärs men jag tyckte det stod 1 hg så jag köpte bara 500 gram. Sen skulle det vara 500 gram nötfärs. Vilket är den färsen som vi har hemma. Så det blev 1 kilo nöt och 500 fläsk.

Inga kommentarer:

Veckans sparade pengar

 1 Lagade Izzys ena leksak som gått sönder.  2 Hittade en hög med övervintrade morötter när jag rensade ena sålådan.  3 Vi började få slut p...