torsdag 17 december 2009

Gratis lunch och fika

Igår kväll var det julfest på L:s skola. Eller rättare sagt L:s enhet av skolan. Skolan består av 3 enheter. M gick på en, S på en annan och nu L på den tredje. L:s är inriktad på montessori. Det är 6 klasser. Ungefär 30 elever i varje klass. Lekis är inte en klass för sig utan en lekis - 2:a. Sen i 3:an delas dom upp och blir "riktiga" 3:or och så vidare. Maken är på teambuilding med jobbet kommer hem idag. M tränar. S och jag gick med L på julfesten. Själva julfesten skulle vara i byns kyrka. Innan blev det fackeltåg från skolan till kyrkan. Vi gick med. Han som gick först fick för sig att vi skulle gå mycket längre än vad dom tydligen brukar gå. Vi började gå 18.00. Festen skulle börja 18.30. 18.30 kom vi till kyrkan. Det var ett jättelångt tåg med föräldrar, barn och lärare. 6:orna bar facklorna och det var jättefint. När vi kom till kyrkan var den redan packad med såna som inte hade gått med i tåget. Men längst fram bredvid en som skulle vara med att sjunga fanns det 2 platser kvar. Jag frågade om det gick bra att sitta där, vilket det gjorde. Klockan var närmare 19 innan dom äntligen kom igång med uppträdandena. Alla klasserna var samtidigt på scenen. L var tomte tillsammans med flera andra tomtar. Den enda sången hon kunde var den som var tomtarnas. Då tog hon ifrån tårna. "Jag såg mamma kyssa tomten jag".



Efter uppträdandet var det fika som 6:orna hade gjort. Tänk 6 klasser med 25 - 30 elever. Lägg till 1 eller 2 föräldrar/barn + mormödrar och syskon. 4 fikaställen = kolossala köer = trängsel = S blev skitförbannad och kallade mig namn som man inte ska säga i en kyrka. L ville fika, S ville gå hem. L och jag fikade, S stod vid ingången och tjurade. Annars gick det bra.
Jag hämtade S vid skolan klockan 12.00. Vi tänkte "köpa" lunch. Vi använde Finduskupongerna. Mamma hade sparat 5 streckkoder åt mig. Med dom jag fick på gratismaten från Findus har jag nu 10 stycken. Så jag har skickat in om en Monsters vs Aliens dvd till. Lagom till fikat kom posten. 4 chokladkakor från Marabou. Dom var jättegoda och jag kommer troligtvis att köpa dom när dom kommer i affären i februari. Eller så var dom så goda för att jag inte har ätit choklad på evigheter. Fortfarande inget förkläde. Jag börjar tro att jag antingen inte skickade iväg anmälan till nyhetsbrevet (datorn krånglar ibland) eller att dom är slut. Men när jag tittade på hemsidan fanns erbjudandet fortfarande kvar, även om det står "gäller så långt lagret räcker". Men om lagret är slut så borde dom ta bort erbjudandet. För ett tag sedan fick jag en gratis pocketbok, det enda jag band mig till var att vara medlem i 6 månader. Jag fick ett e-brev från dom igår om att månadsböckerna för december kommit. Jag gick då in på hemsidan och skulle avbeställa paketet. Men på hemsidan stod det att man inte kan avbeställa några paket för det är ingen vanlig bokklubb utan en prenumeration av pocketböcker!!! Men när jag tryckte på kundtjänst står det en ruta med "avbeställa månadens bokpaket". Har dom svårt att bestämma sig eller är det bara för att man ska "luras" att ta emot paketen? Jag har gått med i massor med läsarpaneler för att få poäng till gratis tidningar, biobiljetter, trisslotter och annat. Bland annat är jag med i Aftonbladets läsarpanel. Varje gång man svarar på en undersökning får man 15 poäng. Det krävs 1000 poäng för att få något. Det blir alltså 66 undersökningar för att få en trisslott!!!!!!!!!!!!! Gå inte med där om ni inte har väldigt mycket tid över och kan vänta i flera månader på "lönen".

Inga kommentarer:

Veckans sparade pengar

Glömde förra veckan så här är två veckor.   1 Sytt ett till kaffefilter.  2 Sytt en skålmössa.  3 Sytt en nötmjölkspåse.  4 Satt en sats äpp...