lördag 26 december 2009

Bindor och budget

L är fortfarande sjuk. Hon är feberfri, men har blivit förkyld, vägrar fortfarande att äta. Vi får tvinga henne att äta och dricka. Det som hon har fått i sig dom senaste 4 dagarna går att räkna på ena handens fingrar. Hennes mage gillar inte att inte få mat, lägg till Alvedon suppar ett par gånger per dag och det blir raketmotor bak. Åtskilliga trosor och byxor har fått gå till tvätten. Innan hennes smarta mamma (jag alltså) kom på att sätta på henne bindor. L är jättestolt och känner sig stor eftersom hon får ha mamma och S blöjor!!!! Som om det skulle vara något att stå efter?
Som vanligt på annandagen äter vi lunch hos makens mamma och pappa. Jag och L stannade hemma. Men jag skickade med pepparkakstryfflar och hemgjord korv istället för blomma. L och jag såg hennes julklappsfilm Monsters vs Aliens och åt lunch i sängen. L åt i alla fall en varm macka och ett glas filmjölk. Jag har tröttnat på julmaten. Jag är inget stor fan av julmat på julen heller. Imorgon åker maken, M och S till husvagnen i Stöten och åker skidor ett par dagar. Då är det bara jag och L som får äta rester och rester och ännu mera rester. Det sista av ris a la maltan frös jag in till ris i frutti. Skinkan vägrar jag att äta så om dom inte tar med sig den fryser jag in den. Jag fick en ny plånbok i julklapp. Min gamla köpte jag på ett väskparty samma dag som S föddes för över 16 år sedan. Så den är rejält sliten. S fick en plånbok av mamma när hon fyllde och jag önskade mig (och fick ) en likadan. Jag trodde inte att jag hade så många plastkort, men det hade jag. Alla facken blev fulla! Men då får jag säga till mitt försvar att 3 av dom är plastkort som man använde (gör man det fortfarande) när man besökte vården. Även fast det är mitt i julen måste räkningarna skrivas. Jag gjorde det idag, suck! Det går ihop sig denna månad med, även fast det var knappt. Men suck igen. Jag har en buffert nedladdad från någon bank som kallas spargrisen. Där skriver man inkomst och alla fasta utgifter. På sista sidan får man reda på hur mycket man går på + eller - varje månad. Jag räknar alltid utan min lön. När vi går på tillräckligt mycket + utan min lön är det adios till jobbet. Förut när jag var hemma på heltid låg vi på ca 2500 kronor + månaden. Efter att jag började jobba började vissa (inga namn) att spendera. Husvagn, mer kanaler på tv:n och nyare mobiler med abonnemang. L:s fritids har också tillkommit. Idag var hela året nedskrivit och domen föll.+ 917 kronor!!!!!!! Snyft!!!!!!!!!!!! Det verkar vara en lång väg kvar tills jag kan säga adios till jobbet. Tänk positivt, tänk positivt - vi låg i alla fall på +.

Inga kommentarer:

Veckans sparade pengar

 1 Köpt en kompost och ansökt om hemkompostering hos kommunen. Som är steg ett i att kunna ansöka om sophämtning var 4:e vecka istället för ...