tisdag 17 november 2009

Vaccinering och jultidningar

Min ilska håller fortfarande i sig! Den gick över men kom tillbaka igår eftermiddag. Anledningen: massvaccineringen av svininfluensan. I våran stad har någon idiot bestämt att alla barn och vuxna ska samlas och vaccineras på samma ställe. Barnen får alltså inte vaccinationen av skolsyster utan ska till den allmänna platsen. Det började igår. Trafikkaos och köer. Vaccinet tog slut efter 1,5 timme stod det på landstingets hemsida. I den lokala tidningen idag stod det att vaccinet räckte hela kvällen. Köerna för att komma in i mässhallen var nästan 1 km lång. Jag var inte där för jag jobbade. Men skulle behöva åka dit någon dag med mig själv, M, S och L. Maken får sin spruta på jobbet!!! Det kommer en och ger vaccinet till alla på hans kontor!!!! Jag gillar att skriva insändare till den lokala tidningen om vad jag tycker så det gjorde jag idag. Det är alltid lika spännande och se om dom kommer in eller inte: Jag vet att vaccinationen av svininfluensan fått mycket kritik. Men här kommer ännu mera! Jag är så jä**a förbannad på dom ansvariga i Örebro hur det hela sköts. Står dom ansvariga i landstingsfullmäktige i kö? Står smittskyddsläkaren i kö? Nej för dom har gått i gräddfilen. Jag jobbar som sjuksköterska och har inte gått i någon gräddfil, jag får köa som alla andra så kom inte dragandes med vårdpersonal. Jag har tre barn som jag måste köa med för att dom ska få sitt vaccin. Ett vaccin som dom säger att barn och ungdomar måste få. Ett vaccin som tar slut för att "fel" åldergrupper gör slut på det. Min make jobbar på ett kontor. Dom kommer till hans kontor och ger vaccinet!!!!! Jag som jobbar inom vården och alla barn får åka till mässan men kontorsanställda får på arbetsplatsen. Sen att smittskyddsläkaren säger att bara friska personer åker till mässan så smittspridningen är minimal är bara skitsnack. När svininfluensan precis hade börjat avråddes man från stora folksamlingar. Har det glömts bort nu när flera tusen ska samlas på samma ställe? Jag tycker att alla barn ska få sitt vaccin på skolorna. Det finns säkert massor med pensionerade sjuksköterskor som kan tänka sig att ställa upp. Jag jobbar som sjuksköterska, jag går gärna till mina barns skolor och hjälper till att vaccinera på min lediga dag. Jag vet massor av personer som kommer att strunta i att ta sprutan för att dom inte vill köa och åka till mässan. Jag funderar fortfarande på om jag och mina 3 barn ska vara del av alla dom som inte tar sprutan.
För ett tag sedan kom en tjej och sålde jultidningar. Jag köpte för att vara snäll. När M och S var små sålde dom också jultidningar så jag vet vad svårt det var att sälja. När dom kom kostade det mycket mer än vad jag hade räknat med. + att en av böckerna var i princip samma som jag redan har. Jag gillar ensamma mamma så jag köpte en bok med samlade verk. Men jag har flera av ensamma mamman tidningarna redan och det var ungefär samma. Jag har ingen aning om vad försäljaren hette så jag skrev till Jultidningsförlaget eftersom jag vet sen M och S sålde att man har ångertid:
Hej.
Jag har köpt jultidningar via en av era försäljare. Jag har ångrat ett av köpen. I påsen låg en lapp som det står "hej. Tack för beställningen och så vidare på. Förut har det stått ett namn på den som sålt på lappen men inte i år. Jag har ingen aning om vem jag köpte sakerna av. Hur gör jag då när jag nu ångrar mitt köp?

Svaret var:
Hej!
Vi behöver veta vem säljaren är.
Så hör efter om det kanske finns någon annan som kan veta.
Hur f*n ska jag kunna veta vad hon hette eller ta reda på det. Om hon går på skolan så är det den största skolan i kommunen med ungefär 400 elever. Så jag skrev tillbaka:
Hej.
Tyvärr var det ett okänt barn som kom och sålde jultidningar. Hon bor säkert i området men jag har absolut ingen lust att gå runt till alla grannarna och försöka få reda på vem det var.

Svaret var:
Hej!
Vilken adress eller ort finns du på?
kan se om vi kan hitta säljaren.

Varför är det så viktigt att dom hittar säljaren? Ska dom dra av 13,9 från hennes förtjänst (om hon får 10%, den kostade 139 kronor? Är inte det barnarbete egentligen att gå runt och sälja jultidningar? Förtjänsten är liten så dom lockar med saker. Skitsaker om man inte kommer upp i väldigt höga försäljningssiffror. Vilket man bara gör om man har väldigt stor släkt eller rika föräldrar som kan köpa mycket saker. Eftersom det kommer minst 10 barn varje säsong som ska sälja jultidningar så är konkurensen stenhård. Barnarbete!!!! Vad har jag lärt mig idag? Köp ALDRIG mer jultidningar från jultidningsförlaget.

Inga kommentarer:

Veckans sparade pengar

 1 Lagade Izzys ena leksak som gått sönder.  2 Hittade en hög med övervintrade morötter när jag rensade ena sålådan.  3 Vi började få slut p...