tisdag 10 november 2009

Ullared, gratisbio och tävling

Jag ringde tillbaka till barnmottagningen efter 14.00 tiden och sa att läkaren inte hade ringt klockan 11.45 när han skulle, han hade inte ringt alls. Sköterskan sa att läkarna har 15 minuter telefontid om dagen men om det händer något akut då så ringer dom upp senare. Så han ringer dig. Pyttsan heller. Jag väntade bredvid telefonen nästan hela dagen, så fort jag gick ut kopplade jag telefonen till mobilen. + att jag gav barnmottagningen mitt mobilnummer och sa att efter klockan 15.30 åker vi på simskola och då nås jag på detta nummer. Vi har nummerupplysare och han hade inte missat det och ringt hem, för ingen hade ringt alls när vi var borta. Det som jag är mest förbannad över är att vi har bytt abonnemang på telefonen så vi bara ringer gratis på kvällar och helger. Jag satt i telefonkö 30 minuter på förmiddagen och 30 minuter på eftermiddagen och får betala 20 öre/minut för ingenting! Ska jag ringa igen och bli av med ännu mera pengar? Det är ju inte direkt roligt och sitta och lyssna på pip i 30 minuter. Grrrrrrrrrrrr.
Jag har kommit upp i 289 poäng på gratisbio och om jag vill får jag byta in det på ett presentkort på 50 kronor. Men eftersom det är biobiljetterna jag vill åt så behöver jag ha 400 poäng. Vill fler bli värvade och få gratis biobiljetter eller presentkort tryck här. Jag har fått mina poäng genom att svara på en massa undersökningar och tävlingar. Första dagen ville jag få ihop så många poäng som möjligt så då tackade jag ja till en massa erbjudanden. Jag som har köpstopp. Om jag hade skippat alla dom erbjudandena så hade jag kunnat köpa tre biobiljetter för vad det kostade, till exempel Kalle Anka för 99 kronor (en biobiljett), barnvitaminer (en biobiljett). Men å andra sidan får jag en massa barnfilmer som jag kan ge till L i julklapp och när hon fyller. Det bästa förutom att svara på undersökningar och tävlingar är att beställa saker. OBS bara bra om man har tänkt att beställa saken. Jag har köpt julklappar till maken, S och M genom Tidningskungen, Netonnet och Onoff.
Vitaminerna till L skulle jag ha köpt ändå fast en annan sort. Jag tycker att det är svårt att veta om man ska äta kosttillskott eller inte. Jag och S tar linfröolja varje dag för att få i oss omega (kommer inte ihåg numret). Det gör så att våra mensvärkar mer eller mindre har försvunnit. Jag brukar passa på att ge L lite med. Jag håller på och läser Till matens försvar.Där står det att man inte behöver kosttillskott om man äter en varierad mat med mycket frukt och grönt. Enda åldern man skulle kunna behöva kosttillskott är efter 50 års ålder enligt boken. Jag missade förra veckans avsnitt av Ullared men satt bänkad igår. Rosmarie handlade för 35.000 kronor och åkte dit en eller två (kommer inte ihåg) gånger/år. S vill gärna åka dit och jag måste erkänna att jag också är sugen på det efter gårdagens program. Jag håller våra konton så låga som möjligt så jag undrar om det skulle löna sig efter bensin och campingplats/stuga är medräknat? Om man åker dit en gång/år och försöker köpa hygien, kläder och julklappar/presenter för hela året? Våra kostnader idag är (ungefär) 100 kronor/ månad i hygien. Kläder är svårt att veta eftersom vi mest köper till L som växer, kanske 200 kronor/månad. Presenter och julklappar gör jag så många som möjligt själv. Hur ska man föresten veta vad alla vill ha så långt innan? Dom hinner ju ändra sig flera gånger om. En grov gissning, julklappar har jag hittills köpt för 1500. 200 kronor/månad kanske. 500 x 12 = 6000 kronor. En lön för mig. Hur ska man lyckas spara det innan?

En av bloggarna jag tittar in på regelbundet har en tävling.

Man kan vinna en vägghylla i luffarslöjd och ett gammalt lakan. Jag är med och tävlar och hoppas på tur. Vill fler tävla gå in på Fibro-Mias hem.

Inga kommentarer:

Veckans sparade pengar

Glömde förra veckan så här är två veckor.   1 Sytt ett till kaffefilter.  2 Sytt en skålmössa.  3 Sytt en nötmjölkspåse.  4 Satt en sats äpp...