lördag 21 november 2009

Surdeg

Det har varit en lukt i ena förrådet. En lukt som känns som om något har dött. Det har ökat för varje dag och man har nästan dragit sig för att gå in i förrådet. Maken och jag tänkte ägna dagen åt att plocka ut sakerna och leta reda på lukten. Maken gick ner först och kom upp på en gång igen. Han hade hittat lukten. I maj när makens pappa fyllde år fick han en fiskedag i present. Maken, M, svärfar, kusinen och svärsonen fiskade. Det som luktade var deg som maken hade gjort som bete och som alltså låg kvar i fiskeväskan. Där kan man snacka om surdeg!!!!! Det var nästan så att den kröp iväg av sig själv. Urk!!!!!!
När jag inte behövde plocka i och ur förrådet så hann jag med en massa andra saker. Jag har städat nästan hela huset (inte dammsugit). Jag har bakat. Det stod att det skulle finnas 4 bröd i frysen - det fanns det inte, det fanns inget.

L:s favorit långpannebröd. Kladdkaka som ska bli mys ikväll tillsammans med glass. Till kvällsmat blir det kebab och pommes. Som vanligt gör jag kebaben själv av färs (tack E). Jag fick för mig att jag skulle kolla (igen) om hemgjord kebab blir billigare. Den färdiga (som man steker själv)kostar nästan 100 kronor/kilo!!!!! Den av färsen kostar färsens pris. 39,90 om man har haft tur och köpt färs på extrapris.

Sen har vi tjuvstartat lite med julen och adventspynt. För att vara säkra på att få tag på mossa och kottar så har vi redan plockat och gjort julnaturgrupperna.


Den S gjorde.L ville göra en egen.


Jag vann!!!! En vägghylla i smide och ett lakan från Fibro-Mia. Nu måste jag fundera ut vart jag ska sätta hyllan och vad jag ska göra av lakanet. En säljare lyckades lura på mig Hus och hem igen. I ett av köken där hade dom gamla lakan istället för luckor, det var väldigt snyggt. Kristdemokraten som skrev ett inlägg om att alla som klagar är veklingar och de insändare som skrivs med stor kritik är givetvis "anonyma". Det är inte trovärdigt med anonym kritik. Som jag mailade till och fick svar ifrån. Jag skrev tillbaka och han svarade igen. Att han uttryckt sig fel och klantigt. Han skulle även och har gått ut i lokal tidningen och erkänt att han skrivit fel.

Just nu håller jag på och läser 28 timmar på ett dygn en karriärmammas dagbok. Anki på köpstopp skrev om den och jag lånade den på biblioteket. Den handlar om Kate Reddy, 2-barns mamma och karrärkvinna. Kate slits mellan jobb och barn och har ständigt dåligt samvete för allt hon inte hinner med både hemma och på jobbet. Att vara en kvinna i ett yrke som domineras av män är inte heller helt lätt. Till sin hjälp har Kate Paula, en barnflicka som stjälper mer än hon hjälper. Hon är hela tiden stressad och har hela tiden dåligt samvete. Är hon hemma har hon dåligt samvete för att hon inte är på jobbet och tvärtom. Hennes äktenskap knakar i fogarna och hon inleder nästan ett förhållande med en affärskollega. Hon har sömnbesvär och en återkommande dröm är att hon ställs inför modersskapsdomstolen. Åtalad för att hon tillbringar för lite tid med sina barn. Jag har inte läst hela boken än men jag gillar den. Så jag har mochat en med engelsk text. Jag både förfasas och ler åt boken. Förfasas över att det finns massor med kvinnor som Kate i verkligheten. Ler åt att jag inte är en av dom. Jag känner nästan mer igen mig i hemmafruarna som omger Kate. Hur boken slutar vet jag inte. Så jag vet inte om jag gillar slutet lika mycket som övriga boken.

Inga kommentarer:

Veckans sparade pengar

 1 Lagade Izzys ena leksak som gått sönder.  2 Hittade en hög med övervintrade morötter när jag rensade ena sålådan.  3 Vi började få slut p...