tisdag 1 september 2009

Urk och höstkänslor

Jag ska aldrig mer äta tryffel! Eller äppelpaj! Eller fruktsallad med glass och chokladsås! I alla fall inte på samma dag! Min galla/mage gillade nämligen inte det. Till lördags mys gjorde jag fruktsallad som vi avnjöt innan maken gick iväg och nattvandrade.
Jag gjorde även kex och hade tänkt mig lite ost och kex mys också.En hemodlad gurka ligger också fatet. Men efter att maken gått började jag må lite dåligt i magen. Jag gjorde mig iordning och skulle gå och sova men så började jag må illa och fick diarré Mellan klockan 23.00 och 0.500 hann jag inte ens tillbaka till sängen innan jag fick springa på toan igen. Troligtvis beror det på allt onyttigt jag åt (jag har ätit sämre och mer men inte reagerat så här tidigare). För ingen annan i familjen blev sjuka. På söndagen fortsatte det men inte lika mycket och jag tillbringade halva söndagen i sängen sovandes. Maken köpte ett rör på en betongfabrik för att förlänga röret till stuprören som byggarna gjorde för kort. Så nu sitter brunnen i markplan där den ska sitta och inte flera meter ner i marken. Det märks att det börjar bli höst och efter att ha legat nästan hela söndagen så kände jag mig överaktiv. Jag har plockat ut alla sommarkläder och vinterkläder och vädrat dom. Sen har jag burit ner alla sommarkläder i källaren och alla vinterkläder upp från källaren. Inte vinterjackor och stövlar men allt annat. Jag har skrivit ny kläd och skolista så jag vet vad L behöver ha för kläder och skor. Sen har jag tvättat och bytt gardiner i sovrumsfönstrena. Idag var jag och L på biblioteket och lånade nya böcker. Skriet från kärnfamilje och Bröd till mig. Castor bakar, Castor snickrar, Castor målar, Castors punka, Frippe fixar allt (märks det att L gillar Castor?), Familjen Nalle går i idè och Kamelonten Kamilla till L. Igår ringde det på min mobil när jag svarade var det en reporter från den lokala tidningen som undrade om han fick intervjua mig. Det visade sig att eftersom jag skickat in insändare om att vi vill ha avfallskvarn men inte får det för kommunen så ville dom intervjua mig. Kommunen skulle tydligen ha en utredning om detta nu och tidningen skulle följa den utredningen. Jag berättade vad jag skrivit i insändaren och vad jag tyckte och tänkte. Jag fattade som att det bara skulle bli en liten notis. Men efter en stund ringde han igen och frågade om dom fick komma och ta kort på mig för det skulle bli ett lite större reportage. Jag gillar inte att vara med på bild men jag svarade ja för den goda saken skull. Komposten börjar bli full igen och jag tänker inte beställa en brun tunna av kommunen, hellre en avfallskvarn. Fotografen kom igår eftermiddag och tog en massa bilder på mig framför diskbänken. Dels när jag bara stog framför den och dels hade han kameran nere i diskbänken och jag skulle föra ner ett bananskal så det skulle se ut som om jag förde ner något i avfallskvarnen.
Köpstoppet går bra, en månad avklarad. Jag har bara köpt skrivaren (eller så köpte maken den för mina pengar (han har inget köpstopp)). En annan sak har jag också köpt (maken för mina pengar). Maken och jag har snart 19 årig bröllopsdag och jag hittade en sak som jag bara måste ha. Jag föreslog det för maken som var lite tveksam. Hur den fungerade, om man fick ha den, hur den installerades och så vidare. Jag har då gjort efterforskningar och fått klartecken från alla instanser. Eon svarade att det var okey igår. Maken gillade också idén och när vi fått klartecken tyckte han att vi skulle slå till. Jag beställde den igår.

Det är en elmätare. Det är en ny produkt på den svenska marknaden som enkelt visar hur mycket ström man gör av med. Man kopplar den till datorn där förbrukningen visas. Den mäter till skillnad från många andra produkter kontinuerligt och exakt hur mycket el man förbrukar. Man kan se vad hela ens hem förbrukar just nu och även vad en specifik maskin eller apparat konsumerar. Den kostade 1000 kronor men jag hoppas att vi snart tjänar in dom pengarna genom att hitta energibovar och sänka elförbrukningen.

Inga kommentarer:

Veckans sparade pengar

Glömde förra veckan så här är två veckor.   1 Sytt ett till kaffefilter.  2 Sytt en skålmössa.  3 Sytt en nötmjölkspåse.  4 Satt en sats äpp...