torsdag 9 juli 2009

Vaggan

Jag har min jobbigaste schemaperiod just nu. Dessutom har jag tackat ja till extrajobb. Dom få dagarna som jag är ledig har jag också fullt upp, för att hinna med att göra mina vanliga hemma jämt grejer eller annat roligt. Idag var en sån ledig dag som inte alls var så ledig. Jag har gjort äppelvin.
Jag dricker helst ekologiskt vin men det kostar. Hemgjort äppelvin kostar bara 100 kronor för 10 liter. Det blir gott även om jag föredrar dom ekologiska med godissmak och maken dom vinerna med utpräglad vinsmak (dom som jag hatar så han dricker hela flaskan/dunken själv). Jag har gjort havrebollar att ha till jag måste ha en sockerchock fika. Biskivier har jag också gjort. S svor över mina biskvier sist och förbjöd mig att göra det mer. Så jag blandade smeten till bottnarna (det är mitt jobb). S gjorde bottnarna. Sen åkte hon till en kompis och glömde bort biskvierna. Så jag smetade på smörkrämen fast jag inte fick, men jag har inte tordats att doppa dom i choklad, därför ser dom ut som dom gör. Dom är också till måste ha socker chock fika. Sen har jag gjort nya kaffeljus. Vi har också fixat pass till M och S så nu är dom mer internationella än mig.

Genom att jag är med i Buzzador får jag prova en sida med ljudböcker som man får "låna" via datorn eller mobilen. Jag får testa tjänsten gratis en månad. Den heter Storytel och än så länge är jag inte så imponerad. Jag har börjat att lyssna på Mera självkänsla av Mia Törnblom. Jag har reserverat den boken på biblioteket så nu kan jag lyssna på den istället. Jag har bara kommit ungefär 25 minuter för med jämna mellanrum ska programmet hämta nya ljudfiler och då blir det tyst, länge, hur länge vet jag inte för jag stänger av efter 10 minuter. Igår kom jag inte ut på sidan på hela eftermiddagen/kvällen för det var något fel på servern. Jag älskar böcker och det är ett bra alternativ till att läsa dom men jag tvivlar på att jag ska fortsätta vara medlem efter att mina gratisperiod är slut och jag får börja betala. Jag har lagt in Alla dom stillsamma döda av Anna Jansson på min bokhylla för att ha och lyssna på i bilen till Öland. Det kanske bara är boken av Mia Törnblom jag inte gillar.
Här bor barnen ingen vill ha, den rubriken skrek mig rakt i ansiktet igår på jobbet när jag surfade runt lite när vi hade ett par minuter över. Jag vill ha alla barnen. Jag tycker så synd om dom. Barnen bor på ett barnhem som heter Vaggan i Litauen. Jag har hört talas om Vaggan förut och brukar skänka 100 kronor så ofta som jag har lite pengar över. Varje år överges 300 barn i Litauen. Ungefär hälften lämnas bort för att dom har någon funktionsnedsättning. En del föds för tidigt och föräldrarna vill inte ha dom. Andra omhändertas av sociala myndigheterna på grund av att barnen far illa. Man kan adoptera barn från Vaggan. Eller andra barn med funktionsnedsättning via adotionsbyrån Barnen framför allt. Jag vill fortfarande gärna ha ett barn till men maken vägrar fortfarande. Men om det blir ett barn till så kan jag tänka mig att adoptera ett barn. Men en sak förstår jag inte. Beroende på land man väljer så kostar det olika mycket. Ett barn från Tjeckien är "billigast", ett barn från Bulgarien kostar mest. Hur kommer det sig att det skiljer så pass mycket som det faktiskt gör? Är inte alla barns liv lika mycket värda?

Inga kommentarer:

Veckans sparade pengar

Glömde förra veckan så här är två veckor.   1 Sytt ett till kaffefilter.  2 Sytt en skålmössa.  3 Sytt en nötmjölkspåse.  4 Satt en sats äpp...