måndag 6 juli 2009

Eco button

Maken mätte med våran energimätare hur mycket man sparar genom att använda Eco button. 33 % sparade vi. Enligt företaget sparar man ungefär 500 kronor/år. Jag kommer inte ihåg hur länge vi har haft våran Ecobutton men inte mer än 6 månader i alla fall. Vi har redan sparat 480 kronor. Det tyckte jag var för bra för att inte använda mer av så jag köpte en till M:s rum som maken installerade igår. Ljudet går inte på våran dator efter att vi har tryckt på knappen men det gör det på M:s rum. När jag mailade supporten om det så trodde dom att det var för att ljudkortet är för gammalt och med tanke på att det fungerar på M:s dator så är det så också.

Vårat förråd av schampo och balsam började ta slut. Sista dropparna av balsamet blev använt igår. Så det blev en tur till Rusta där jag oftast köper våra hygienartiklar. Jag vet inte riktigt vad det kostar på mataffärerna men en flaska på Rusta kostar 16,90. Tvättmedlet börjar att ta slut också. Maken vill inte att jag tvättar kläderna i tvättnötterna så jag tvättar bara sängkläderna med dom. Dom hade ett tvättmedel som hette Refin och var märkt med bra miljöval. 2 paket på 2 kilo var kostade 50 kronor och skulle enligt kartongen räcka till 50 tvättar var (100 tvättar). Alltså 50 öre tvätten. Så billiga tror jag inte ens nötterna blir.
Min handväska börjar att gå sönder i ena handtaget. Jag älskar min handväska och vill gärna ha den kvar så vad gör jag då? Lagar den så klart. Det var lättare sagt än gjort. Först klippte jag av en bit av axelremen (som jag inte använder). Jag fick då sy om axelremen runt hållaren. Biten blev lite för bred så då fick jag smala av den lite. Sen klippte jag bort den slitna delen. Jag limmade ihop bitarna innan jag förstärkte med att sy. Det röda är plast som sitter på så behandlingen gjorde att det vita under syntes. Jag målade då över det vita men röd hobbyfärg. Som ny! Nu hoppas jag bara att det håller. Min rensiver håller i sig och jag börjar närma mig slutet. S rum är kvar men av vissa anledningar går det inte att rensa där (hon har inget rum, bara saker överallt). M:s rum är också kvar och han är värsta packråttan - han sparar på allt. Alla kvitton på saker han har köpt ligger ihopknölat i bokhyllan. Det går inte att damma för man ser ingen yta. Men då blir det kanske inte så mycket plats för dammet heller. Men med lite tjat så rycktes han med i min rensiver. Det blev inga nya saker till loppis men massor av papper till brasan och en del tidningar och papper till återvinningen. Till kvällsmat blev det "snabbmat" pasta med ostsås. Den rivna osten var slut men det löste sig. Jag har en påse med ostkanter i frysen när påsen blir full eller vi får slut på riven ost så plockar jag fram hela påsen och river osten.

Min älskade lillebror skulle ha fyllt 39 år idag om han hade fått levt. Mina tankar går till honom.

Inga kommentarer:

Veckans sparade pengar

 1 Lagade Izzys ena leksak som gått sönder.  2 Hittade en hög med övervintrade morötter när jag rensade ena sålådan.  3 Vi började få slut p...