torsdag 2 juli 2009

Besviken

När jag surfade runt på Blocket häromdagen såg jag att någon gav bort 2 - 5 kubik ved. Vårat vedförråd är tomt och vi behöver ett par kubik till vintern. Jag sms ade och frågade om veden fanns kvar, vilket den fanns. Sen överlät jag saken till maken. Jag gillar inte att prata i telefon och det var smidigast om han ringde och bestämde tid när vi skulle hämta den. Maken gjorde som så många gånger förut - struntade i att ringa tills idag. När veden redan var borta, slut!!!! En kubik ved kostar 450 kronor så det känns som om jag blivit bestulen på 900 - 2250 kronor. Jag vet inte om jag ska vara mest besviken på mig själv som inte ringde på en gång eller på maken som skjuter på sakerna. Det är inte första gången detta händer och säkert inte sista heller.
När det är varmt gillar jag att dricka iste. Men jag gillar inte priset på köpt iste så jag gör den själv. Det jag/vi (den minskar utan att jag dricker) gillar mest är pepparmynta.

Brygg pepparmyntste och blanda i socker efter smak. Ställ i kylskåpet - klart. Jag fick gallstensanfall när jag var yngre. När S var liten blev jag opererad och har efter det ingen galla kvar. Mina gallstensanfall yttrar sig efter det i att jag får diarré när jag äter något som jag inte tål. Vad jag inte tål är svår definierat Lök ger resultat på en gång. Men äpple och gurka kan jag äta ibland. Ibland händer det grejer fast jag inte riktigt vet vad jag ätit. Det här är rätt så jobbigt. När jag läste 12 veckor till ett självläkande liv av Sanna Edin så stod det att man kunde göra en leverrening och bli av med an massa gallstenar. Vilket jag ska prova idag. Jag har provat det en gång förut men gav upp efter en klunk. Man ska nämligen dricka magnesiumsulfat och det smakar vidrigt. Jag hoppas jag står ut idag. Men jag är väldigt törstig för man får inte äta eller dricka något efter klockan 14.00. Förutom magnesiumsulfatet ska man dricka olivolja och grapefrukt och citronjuice. Man ska få diarréer fulla med gallstenar. Jag ska inte visa bildbevis imorgon men hur det går kommer. Jag bakar med surdeg och man kan inte låta det gå för länge mellan bakningarna. Även om man kan mata den.

Det syns inte så bra på bilden men det blev en tydlig sol och en tydlig kvarn. Jag har reserverat Jan Hedhs Bröd bok på biblioteket för att lära mig mer om surdeg. Jag skulle gärna vilja gå en kurs i surdegs bakning i Saltå kvarn men dom är dyra och efterfrågade. Jag ska försöka lära mig mer om surdeg på egen hand istället. Jag gör samma bröd varje gång även om det blir väldigt gott så kan det vara kul att variera sig lite.

1 kommentar:

Anonym sa...

På den här bloggen: http://paindemartin.blogspot.com/ får Du lära dig allt viktigt om surdegsbak ;-)
/ Airam

Veckans sparade pengar

 1 Gjorde eget florsocker. Köpt florsocker kostar 29.80/kilo. Strösocker kostar 15.95/kilo. Florsocker är fint mixat strösocker. Så med kost...