fredag 17 april 2009

Tagit nya tag

Efter gårdagens depp har jag tagit nya tag. M var hemma idag också. Han hostar och är snuvig men är tillräckligt pigg för att "kaxa". Det är hans sätt att vara tonåring. Maken klarar mer av att säga ifrån så den som råkar mest illa ut är jag. L vill bestämma allt säger hon. Det är L bestämmer dagen idag har hon bestämt. Dagis?
Jag har bytt alla sängkläder och tvättat dom + alla badlakan. Solen har lyst hela dagen och det har blåsit rätt så bra så en maskin torkade på ungefär 1,5 timme. Jag passade därför på att tvätta servetter och en gul duk också. 4 maskiner blev det sammanlagt.
Jag har ärvt en massa dukar och servetter efter min farmor. Alla var vita. Hur många vita dukar och servetter som helst har jag ingen användning för. En uppsättning färgade jag därför röd (till jul) och en gul (till påsk). Tygservetter är toppen. Du har alltid servetter hemma. Inget avfall. L och jag har plockat bort påsken. I vårat äppelpåskris har det slagit ut äppelblommor.

Så det får stå kvar ett tag till, utan pyntet. Till kvällsmat blev det kebab. Jag gör egen av köttfärs. (tack E tänker på dig varje gång). Det ska vara riktig lök och vitlök men jag fuskar och använder kryddor.
Jag blandar en stor sats och har i en gammal glasburk. När det vankas kebab häller jag bara kryddorna tillsammans med färsen i mixern. När jag skulle plocka fram kebabkryddan ur skåpet märkte jag att det var väldigt rörigt.
Om bilden visar före eller efter röjningen tänker jag inte berätta. Lilla Skutt är ute i köket och luftar sig varje dag. Hon är som alla kaniner och gillar att gnaga på saker. Vi försöker att passa henne men ibland "slarvar" vi. När hon var ute idag kalasade hon på en sladd. Den satt inte i kontakten så det var ingen risk för grillad kanin. Men sladden hör till en lampa som jag tänder varje kväll genom att sätta i kontakten så om jag inte hade sett det hade det kunnat bli grillad hemmamamma. Nya numret av Camino kom och jag har bläddrat lite i den. På sidan teknisk handlade det om saker som kan spara energi och därmed pengar i köket. Bland annat var en avfallskvarn med. Vi vill ha en avfallskvarn men våran kommun tillåter inte det. Jag skrev därför ett mail till Camino och bad dom ta upp frågan:
Hej.
I nummer 10 under sidan tekniskt fanns det prylar som sparade energi i samband med matlagning, bland annat fanns det med en avfallskvarn.
Vi funderar på att skaffa en avfallskvarn. Så vi tog kontakt med kommunen eftersom det krävs tillstånd. Våran kommun tillåter inte avfallskvarnar hos privatpersoner.
Avfallskvarnar minskar antalet soppåsar och bidrar till att det blir mera biogas. Det finns flera undersökningar den senaste tiden som visar att vi slänger 10 - 50 % av den mat vi bär hem. Vi rensar bort stora delar av den grönsaker vi köper och mycket av det vi inte orkar äta upp blir sopor. Idag bränns eller komposteras den allra största delen av matresterna. Samtidigt finns det brist på miljövänlig biogas.
Det går att göra biogas av matavfall på två sätt. Ett är att starta sortering och separat insamling av matavfallet, ett annat är att installera avfallskvarnar och mala ner det i köksavloppet. Om man satsar mer på avfallskvarnar slipper kommunen en massa transporter kors och tvärs i hela staden.
Vi har skrivit insändare till den lokala tidningen, vi har mailat miljöpartiet och vi har varit på våran kommun flera gånger för att få skaffa en avfallskvarn. Skriv gärna mer om fördelarna med avfallskvarnar och gärna hur man ska gå tillväga för att få skaffa en.
Ha en trevlig dag
Får se om dom tar in den under inskickat där jag hade tänkt att den skulle hamna. Kanske det hjälper också. Jag frågade maken om vi inte kunde köpa en kvarn och sätta in i alla fall. Utan kommunens tillstånd. Dom kan ju inte gärna åka runt och kolla alla hushåll efter kvarnar! Men han sa att kommunen har kameror som dom kör med med jämna mellanrum i alla rör för att se om det är stopp eller avlagringar eller liknade så han tyckte inte det. Har dom det? Låter otroligt!
Jag har även mochat 4 böcker på Bookmoch. 2 stycken ska bli skickade. En av Anki och det var rätt lustigt eftersom det var hon som "värvade" mig. En av en tjej som jag skickade en av mina böcker till. Det var ju också rätt så kul. Hon och jag verkar ha samma smak i böcker dessutom. Dom andra två är från USA så dom vet jag inte om dom vill skicka till Sverige.

Inga kommentarer:

Veckans sparade pengar

 1 Lagade Izzys ena leksak som gått sönder.  2 Hittade en hög med övervintrade morötter när jag rensade ena sålådan.  3 Vi började få slut p...