onsdag 1 april 2009

Risbuske

Häromdagen sa S att jag såg ut som en risbuske i håret. Jag har inte varit hos frissan på den dagen jag minns, utan brukar låta maken stå bakom saxen. Eftersom jag fick pengar när jag fyllde som jag skulle göra vad jag ville för så beställde jag tid hos grannen. Hon har frisörsalong i källaren. S och L fick också varsin tid. Så alla 3 tjejerna i familjen P är nyfrisserade. Något som varken maken eller M märkt. Typiskt karlar!
L har varit hemma från dagis idag med. Näsan rinner som en kran, hon har börjat att hosta igen och hennes ögon ser ut som om det är en ögonfluss pågång. Igår i den lokala tidningen var det en svara snabbt insändare om barn som lämnas på dagis fast syskon är hemma med kräksjuka.
Håll magsjukas syskon hemma
Jag har barn på förskolan i X och ganska ofta så sprids den ”roliga” magsjukan. Det har kommit till min kännedom att vissa föräldrar skickar iväg sina barn till förskolan när ett syskon är hemma med magsjuka. Detta tycker inte jag är okej. Ni föräldrar som gör så, hur tänker ni? Ni är ju ändå hemma med ett sjukt barn så det handlar ju inte om pengar. Ni vet inte om det andra syskonet också åker på magsjuka inom det närmsta dygnet. Då har ju den personen spritt smittan till hela förskolan. För att inte tala om alla barnens familjer och personalen på förskolan med familjer.När några ur personalen på förskolan blir smittade så får ju de övriga barnen mindre tillsyn vilket så klart påverkar hela verksamheten. Den kvarvarande personalen får täcka upp för varandra och har de tur så får de in en vikarie som ska täcka upp för tre ur personalen.Personalen på förskolan får inte neka barn som är friska att komma men man har väl sunt förnuft. Se till att ta större ansvar för era barn och medmänniskor.
Jag håller med insändaren till 100% men tycker att det borde innefatta fler sjukdomar. L är nästan hemma mer än vad hon är på dagis just nu känns det som. Anledningarna som jag ser det är två: För det första alla barn som går till dagis fast dom inte är 100 bra smittar henne med allt möjligt skit. För det andra så håller jag henne hemma om hon inte är 100 bra. Jag har ju den möjligheten eftersom jag jobbar som jag gör. Det var som skrivet var en svara snabbt insändare. Nästan alla som svarade höll med insändaren. En gjorde det inte, h*n som inte gjorde det skrev så här: Då skulle man ju behöva vara hemma jämt för den som har 2 barn eller fler, då det nästan alltid är någon som är sjuk i familjen. Gäller detta bara magsjuka eller syftar du även på andra sjukdomar? Varför ska ett barn vara hemma om dem är friska? Man kan ju inte gå på "kanske blir du sjuk så du får vara hemma för säkerhets skull". Ska det friska barnet missa viktiga aktiviteter och sådant bara för att hans/hennes syskon är sjuk? Tycker du resonerar lite märkligt. Jag tycker att h*n resonerar väldigt konstigt. "Då skulle man ju behöva vara hemma jämt?". Jag ser det som en självklarhet att vara hemma om något av mina barn är sjukt och behöver mig. Det är såna som h*n som gör att L är sjuk nästan hela tiden, för h*n:s jä**a ungar smittar henne för h*n hellre jobbar än tar hand om sitt sjuka barn.

Maken kom hem från Lund igår men just nu känns det som om han kunde stannat kvar där. Han hostar, nyser, fryser, svettas, har ont i kroppen. Han som är den enda i familjen P som har tagit influensa spruta har fått influensa. M har varit i Mora och spelat skol dm. Dom i andra laget var en massa division 1 spelare så M:s lag trodde att dom skulle få storstryk. Det blev 9 - 8 till dom andra. 9:e målet kom när det var 15 sekunder kvar av matchen. M tyckte att han gjorde sin bästa match i år så han är helnöjd. Och det är ju huvudsaken.
L och jag satt och pratade:
Jag. Ska det bli kul att börja skolan?
L: Nej.
Jag: Varför inte?
L: Jag vet inte hur man gör.
Jag: Men det är ju det som du ska lära dig. Tycker du att det är jobbigt att du inte pratar så bra?
L: Ja.
Jag: Är det någon som brukar säga något om det?
L: Ja.
Jag: Vemdå?
L: Fröken på dagis säger det jämt.
Nog för att fröken på dagis brukar påpeka det för mig varje dag, hon behöver inte säga det till L också. Kanske därför som L helst inte vill vara på dagis nu igen.
Till kvällsmat gjorde jag fiskgratäng när jag märkte att vi hade slut på räkor. Vad göra? Åka till affären? Nej jag provade en ny variant av fiskgratäng. Med svamp istället för räkor.

Det blev en favorit. S gillar varken skaldjur eller svamp men hon gav den mycket väl godkänt och tog till och med en portion till.

TV-programmet Skolfront tog för ett par veckor sedan upp problemet med alltför stora barngrupper på fritidshemmen. Det handlar om groteska förhållanden med upp till 40 barn per pedagog. En miljö där mobbing frodas. Till hösten börjar L på lekis och därmed också fritids. Maken tycker att det är dags för mig att börja jobba mer då så L får vara på fritids. Jag tycker ännu mer att det är dags att vara hemma på heltid då. S trivdes varken på dagis eller fritids. På fritids vägrade hon att vara så jag började att jobba natt så att hon och M kunde komma hem direkt efter skolan.

Inga kommentarer:

Veckans sparade pengar

 1 Lagade Izzys ena leksak som gått sönder.  2 Hittade en hög med övervintrade morötter när jag rensade ena sålådan.  3 Vi började få slut p...