måndag 20 april 2009

Läfsor

Fick en kommentar om att receptet på läfsor önskades, kommer här:
Läfsor 20 stycken:
50 g jäst
125 g margarin (jag använder alltid olja 1,25 dl)
1 dl sirap (jag brukar ta 1 dl socker)
5 dl mjölk
2 tsk salt
3 msk kummin (jag tar den brödkryddan jag har hemma, igår blev det fänkål)
7 dl rågsikt
8 dl vetemjöl
Smält matfetter och häll på mjölken, låt det bli fingervarmt. Rör ner jästen. Tillsätt salt, kummin, sirap, rågsikt och det mesta av vetemjölet. Blanda till en deg. Låt jäsa 30 minuter. Ta upp degen och knåda den. Dela degen i 20 bitar och kavla ut varje bit till en rund kaka. Grädda i stekpanna 2 - 3 minuter på varje sida.

M fick ett paket från en bokklubb för ett tag sedan. Det är någon som är "snäll" och beställer saker i M:s namn. jag ringde bokklubben och dom sa riv räkningen och behåll böckerna. Idag fick vi en påminnelse på nämnda böcker. När jag ringde bokklubben och påpekade det sa tjejen att vi inte hade skickat tillbaka böckerna. Deras policy var betala eller skicka tillbaka. Det spelade ingen roll att det inte var vi som hade beställt. Jag sa då vad den andra tjejen sa när jag ringde första gången. Det spelade ingen roll betala eller skicka tillbaka. Jag sa då att jag inte tänker betala returporto för något som jag inte beställt. Jag tänker inte heller betala för något som jag inte har beställt. Hon svarade då riv räkningen och behåll paketet. Får se om saken är ur världen nu. Jag har fått min första mochade bok.

1001 ways to cut your expenses. Jag letar hela tiden efter nya sätt att spara pengar. Jag har inte hunnit med så många tips ännu. Något nytt har jag inte lärt mig ännu. Jag har bara kommit på lite saker som jag gjort men som vi slutade med som jag tänker börja med igen. Nygamla favoriter med andra ord. Timer till varmvattenberedaren - jag kommer inte ihåg varför vi kopplade bort den.

Ett annat tips var att tömma dammsugarpåsen och använda den flera gånger. Vi hade en dammsugarpåse i tyg. Tyvärr glömde vi byta filtret eller vad det var men dammsugaren gick sönder. Jag vet inte om det var påsens fel men maken påstod det. Jag ska nog investera i en ny tygpåse i alla fall. Ett annat tips var att skaffa en get. Gratis gräsklippning + mjölk. Det går åt kopiösa mängder mjölk så jag har funderat på att skaffa en kossa. Men en get låter mer behändigt. Nu bor ju vi mitt i ett villaområde och har en LITEN tomt så det tipset får jag nog hoppa över. S går på teater på måndagar på kulurskolan. Det kostar 350 kronor/termin. Nu ska kommunen spara pengar så dom ska höja avgiften till 700 kronor/termin. Det stod en artikel om det i den lokala tidningen häromdagen. Alla föräldrar dom hade intervjuat tyckte att det var helt okey, att det var billigt ändå. Jag tycker inte det! Anledningen till att vi sökte till kulturskolan för S var priset. Det finns teaterkurser på andra ställen som kostar 700 eller mer.
På sjukfronten råder följande: maken kräktes slem imorse men har jobbat. S hade JÄTTEONT i halsen inatt och grät - varit hemma idag, har inte lika ont nu. M hostar, hostar, hostar, ont i halsen, snorig och har nu ikväll fått ont i örat. Öroninflammation? L gråter med jämna mellanrum om att hon har ont i halsen om det är sympati och trötthet eller på riktigt är svårt att avgöra eftersom det kommer i attacker. Hon har varit på dagis och gympa. Jag mår skapligt. Sömnlös natt, ont i magen och ryggen. Fick klasslistorna över L:s förskoleklass. L hamnade på montessori inriktningen tillsammans med T i klass A. Tvillingarna och N hamnade i klass B. Vad jag tycker om det vet jag inte riktigt ännu.

Inga kommentarer:

Veckans sparade pengar

 1 Köpt en kompost och ansökt om hemkompostering hos kommunen. Som är steg ett i att kunna ansöka om sophämtning var 4:e vecka istället för ...