fredag 24 april 2009

Dålig reklam

I gårdagens tidning stod det om en dam som hade råkat ut för samma sak som M. Någon som beställde saker i hennes namn. Det stod i artikeln att dom hade intervjuat Bonnier företaget som tyckte att man skulle polisanmäla om något sådant hände. När jag ringde sa dom att man inte skulle polisanmäla. Säger dom olika beroende på vem som frågar? Dom sa även till mig att dom inte har tid att leta reda på ip adresser på beställare. Jag beställde ett gammalt nummer av Vi föräldrar och tillsammans med räkningen kom en lapp med våran ip adress. Tvärtemot vad jag fick information om alltså. Blev så arg (jag blir det ofta nu för tiden verkar det som) att jag skickade iväg ett mail till Bonnier.
Hej.
Min son får tidningar och annat i brevlådan som han inte har beställt. Han fick tidningen Tara bland annat. När jag ringde och påpekade att han inte hade beställt tidningen och påtalade att det är väldigt många saker nu så vi skulle vilja polisanmäla hur gör jag då? Hon i kundtjänsten svarade då att ni inte rekommenderar att polisanmäla för det leder ingenstans eftersom ni är ett så stort företag att ni inte kan leta reda på ip -adresser. Alla sakerna är beställda via internet. Väldigt konstigt. Idag i våran lokala tidning stod det om en dam som hade råkat ut för samma sak. Där journalisten intervjuat någon på Bonnier som sa att man skulle polisanmäla. Säger ni olika beroende på vem som frågar? Häromdagen beställde jag ett gammalt nummer av Vi föräldrar och tillsammans med räkningen och tidningen låg en lapp med vårat ip nummer på. Hur kommer det sig eftersom ni är en så stor koncern att ni inte hade tid att leta reda på en ip adress när jag frågade?
Självklart har jag inte fått något svar ännu och jag förväntar mig inte att få något heller. Bonnier är nog för stora för att ha tid att svara på mail. Vi fick e-fakturan från Tre. Den var på 525 kronor. Gulp! Den brukar ligga runt 300. M hade ringt och sms:at för 225 kronor mer. Sen stod telefonnummret som jag beställde av misstag till S men skickade tillbaka med på räkningen. Hur kan det göra det när jag inte har skrivit under och skickat in något kontrakt?
Jag jobbade igår kväll och det var som vanligt häcken full av odelegerade sondvällingar och insulinsprutor. Min chef som skulle prata med alla andra chefer om att man måste delegera för 10 veckor sedan. Men igår hann vi inte åka ut till min gård på ett larm så nu kanske hon reagerar. När jag kom hem vid 22 tiden var L fortfarande vaken. Hon var ledssen över något. När jag frågade vad sa hon att A inte ville hålla henne i handen på dagis. Att hon inte gillar dagis och att det var bättre förut när dom fick dra lappar om hand kompis. Hon har inte reagerat på det här förut fast det har hänt så många gånger. Jag ska ha ett allvarligt samtal med fröknarna på måndag. Jag ville ringa rektorn och säga att L inte ska gå till dagis mer för personalen mobbar henne men det fick jag inte för maken. När jag hämtade L igår så satt fröknarna och fikade/solade i ena änden av gården. L var och gungade på andra sidan så jag gick dit. Där var det ett barn som hade klättrat över stängslet och var på väg bort. Jag fick hämta in honom igen. När jag gick hem påtalade jag det för fröknarna som bara sa ojdå och satt kvar. Mina tankar om dagis blir lägre och lägre för varje dag. Inte för att dom var speciellt höga från början. J**la rutten barnförvaring.
Det är nästan som sommarvärme ute så jag och L har skruvat upp nätdörren som vi brukar ha för köksdörren. Den sitter för att inga getingar, fåglar eller katter ska komma in när vi har dörren öppen. Det sitter en hasp på utsidan och en på insidan. Ibland har någon låst den på insidan.Någon har löst det genom att göra hål i tyget och sticka in handen i. Hålet är så stort att getingarna kan krypa in ändå. Jag har inget nytt spetstyg och jag har ingen lust att köpa något heller. Alltså måste jag komma på ett sätt att laga hålet på.
Lidl har billiga småglassar. Perfekta till barn. På sommaren brukar jag ladda upp med dom. Egentligen är lösglass i strut billigare men ändå. Vi köper kycklingvingar på Lidl också. Dom är bra att fritera till mysmat på lördagskvällar. Jag köper på mig ett lager så vi inte ska behöva åka dit så ofta.

S, jag och L var dit idag. Dom hade billig köttfärs så det blev det 4 kilo. 5 påsar kycklingvingar och färdigkryddade revbensspjäll. Dom skulle bara vara i ugnen 5 minuter. M gillar att gnaga på ben så vi köpte ett paket. Det stod inte på att köpa listan. 5 paket småglassar blev det också.

Jag försöker att göra så mycket presenter/julklappar som möjligt själv. Idag experimenterade jag med tryffel och wienernougat.

Tryfflarna hade helt klart presentvärde.

Jag har läst ut Familjens projektledare säger upp sig. Jag gillade inte boken även om jag kände igen mig i en del. Jag har till exempel lagt någon sak någonstans och sett hur länge det tar innan någon tar bort den. Hur länge det tar vet jag inte eftersom det alltid slutar med att jag tar bort den. Det kändes som om nästan hela boken var en hatamaken bok. Undrar om hennes make läst boken och om dom fortfarande är gifta? Om den är tänkt som en skojbok så skrattade jag inte en enda gång. Jag kan ha dragit lite på munnen i igenkännings syfte. Den andra boken som jag också läser (1001 ways to cut your expences) har inte gett något mer spartips men jag har en bit kvar att läsa. Ett tips var till exempel skaffa ingenting som äter = barn, krukväxter och husdjur. Jag har allt det och dom är värda MYCKET MYCKET mer än pengar. Några av tipsen förtar varandra. Ett är att man inte ska skaffa gungställning. Ett annat att man ska köpa gungställningen begagnat och ett tredje att man ska bygga gungställningen själv.

Dom här rosorna är till dig E. jag tänker på dig och E nästan hela tiden. Älskar dig.

Inga kommentarer:

Veckans sparade pengar

 1 Gjorde eget florsocker. Köpt florsocker kostar 29.80/kilo. Strösocker kostar 15.95/kilo. Florsocker är fint mixat strösocker. Så med kost...