onsdag 22 april 2009

Boktips

Gårdagen var väldigt turbulent. S ringde hem från skolan och storgrät och ville komma hem. När hon gick till lärarna för att säga till att hon gick hem övertalade dom henne att stanna kvar. Hon kom hem 5 i 3. Jag började jobba kvart över 3 så vi hann inte prata om vad som hänt. Varför jobbar jag alltid när det händer saker? Varför får jag inte vara där jag ska och vill vara? Vad som hänt vill inte S att jag ska berätta. Jag hoppas bara av hela mitt hjärta att det ordnar upp sig snart.
Jag läste om en bok hos Anki som jag bokade på biblioteket. Jag fick mail om att den skulle hämtas senast idag. Vårat bibliotek är bara öppet på tisdagar mellan 15 - 17 så jag hann inte hämta den innan jobbet. S som skulle hämta L på kyrkis var snäll nog att titta in på biblan på hemvägen.

Boken heter Familjens projektledare säger upp sig. Jag håller på och läser en bok som jag fick via bookmoch men var så sugen på att börja läsa den här att jag nu läser två böcker. Vad tycker jag om boken? Hittills har jag inte läst så långt men mycket stämmer på våran familj också. Skillnaden mellan mig och författaren är nog att jag gillar att göra allt hemma. Nästan allt och nästan alltid i alla fall. Jag tycker ju fortfarande att mitt jobb är att jobba hemma. Alltså ska jag göra mest. Men om jag jobbar kvällen och kommer hem vid 22 tiden och inget är undanplockat/framtaget så kan jag också bli förbannad. Som den hemmamamma jag är blev jag uppretad på visa bitar. Jag vet inte om det var ironi eller allvar. En sak som fastnade hittills var "har de inte förstått att anledningen till att vi har barnen på dagis och fritids är att vi inte hinner vara med dem? För att vi jobbar." Känns så typiskt för dagens samhälle att jobbet/pengar är värda mer än familjen/barnen. Jag har även läst vidare i 1001 ways to cut your expences. Ett nytt tips har jag fått, om man fryser stearinljus innan man eldar dom så räcker dom längre. Undrar om det fungerar? Jag eldar ljus varje kväll så om dom räckte längre skulle vara bra. Kanske ska rensa lite i frysen och slänga in lite ljus! Ett annat tips var att inte falla för erbjudanden från tidningar om få den och den grejen om du börjar prenumerera. Generad! Jag faller alltid för sånt. Det ringde en försäljare och sålde tidningen Lantliv. Jag har prenumererat förut och jag var inte så imponerad. Jag tackade ja såklart. Jag kan inte säga nej. Ordet nej försvinner ur min vokabulär när det ringer försäljare. Jag tänkte efteråt att det kan väl vara trevligt att läsa Lantliv igen. Men så kom räkningen! 249 kronor. Jag mailade då att jag hade ångrat mig. Jag fick ett mail tillbaka att dom redan hade skickat första numret men att jag fick behålla den och riva räkningen.

Fick min andra bok från bookmoch idag.

Simple gifts av Jude Deveraux och Judith McNaught. När L var i skogen med dagis idag fastnade hon i något och rev sönder sin vinterjacka.Jä**a skit! Jag tänkte att hon skulle ha den nästa år igen så nu måste jag försöka att laga den snyggt och bra. Vet inte riktigt hur än eftersom den sitter mitt på ryggen. Det är reklam på TV att ICA sänker priset på en X antal varor. Jag, M och L var och handlade idag och vi köpte ingen sänkt vara. Alla sänkningar var på dom redan dyra varorna. Euroshopper är fortfarande billigast. En av L:s dagiskompisar följde med oss hem. Hon är precis som en liten vuxen. Kan läsa och skriva obehindrat. Vet alla blommor, insekter och så vidare. Hon talar nästan med finare ord än vad jag gör. Hon har två små bröder så förmodlingen är det därför. Först ville hon bara måla i målarbok (inget utanför alls) och pärla. Sen lekte dom prinsessa och kanin på L:s rum. Så tog vi ut Lilla Skutt. Efter en stund blev hon helt förändrar. Hon "blev" ett barn som skuttade runt och lekte precis som man ska göra som 6 åring. Det var jättekul att se.

För över ett år sedan köpte vi lammskinn via Blocket. Vi betalade och skulle få varan hemskickad. Vi fick aldrig det och kontaktade säljaren flera gånger. Till slut gav vi upp och polisanmälde henne. Polisen tog det på allvar och maken har suttit i telefonrättegång. Idag kom domen via posten. Hon hade bedragit oss och 4 stycken till. Vi ska alla få våra pengar tillbaka + ränta. Det var kanske flera än oss som hon lurat men som inte anmält det.

Inga kommentarer:

Veckans sparade pengar

 1 Gjort rabarberdricka av sista rabarbern ur frysen.  2 Gjorde rabarberpaj på silresterna från nummer 1.  3 Bakat sirapslimpa och apklimpa ...