fredag 20 mars 2009

Vatten

Jag mår lite bättre så jag böt och tvättade alla våra sängkläder. Den första maskinen ville inte tömma ut vattnet utan jag fick göra det manuellt. På golvet! Jag hade en burk först men är det någon som vet hur mycket vatten det ryms i en tvättmaskin? Bra mycket mer än vad som får plats i en burk. Även om man försöker att tömma burken väldigt snabbt. Silen var igentäppt så jag tog bort den och gjorde rent den. Men det gick inte i alla fall. Då stack jag in handen i silrummet och grävde runt. Det satt något som kändes som en ballong där. Jag drog och drog tills den lossnade. Det var en plastpåse! Jag tvättar alltid våra småpåsar i tvättmaskinen. Dels för att spara miljön och dels för att slippa köpa nya. Nu ska jag börja köra påsarna i min hemgjorda tvättpåse.

Jag sydde den för att ha bygelbehåar i den men jag handtvättar dom istället. Den är gjord av ett gammalt örngott och en resår från en gammal trasig tunnstrumbyxa.

L skulle på kalas ikväll så det var bara att åka till det stora köpcentret på andra sidan staden. Jag brukar köpa alla presenter och julklappar långt innan men eftersom vi har varit sjuka så har jag inte kunnat gjort det. Vi hittade två presenter. Det är tvillingarna på dagis som har fyllt och ska ha kalas. Efter gårdagen var jag tveksam till att låta L gå men hon ville det och tyckte att A var snäll så det var förhoppningsvis en engångsgrej. Apoteket gick vi också till. det går åt mycket nässpray, vick och värktabletter just nu. Sen åkte vi till kondis/bageriet och köpte 3 brödkassar. 9 limpor för 150 kronor.


Det blir billigare att baka men ibland är det gott med något annat. Jag tror att det blir billigare än att köpa brödet i vanliga mataffären. Där kostar en limpa typ apk runt 20 kronor. Det blir i alla fall mycket godare. Såklart började bensinmätaren lysa. Det är alltid jag som får tanka nu för tiden. Jag börjar bli riktigt van.

Maken var också en tur till apoteket, på sin lunchrast. Tänk vad bra om vi talade med varandra ibland! Han har torr hårbotten och köpte Fungoral schampo.

Ett till exempel på stor kartong och liten flaska. Undrar varför det är en kartong med överhuvudtaget. är inte det lite överkurs? Precis som vissa tandkrämer, dom har också en kartong runt tuben.

S är på bio med en kompis. Premiären av "En shopaholics bekännelser". Jag har sett trailern på den och den verkar bra. Den handlar om Rebecca Bloomwood som jobbar på en ekonomi tidning. Hon bor med sin kompis i hennes lägenhet och hennes maniska shoppande gör att räkningarna bokstavligen läggs på hög. Skitjobbet på tidningen ger inte tillräckligt betalt och hon förstår att hon har att välja på att dra ner på kostnaderna eller jaga upp lönen. Som av en händelse snubblar Rebecca på en story som verkar bli hennes räddning. Men skulderna minskar inte precis, när hon drar nytta av den uppmärksamhet hon fått genom sitt scoop. Det verkar vara en film som kan ge en morot i köpstoppandet som avskräckande exempel. Jag längtar tills den kommer på Telias hemmabio. Jag går inte på bio och vill inte åka till videoaffären för att hyra filmer när jag kan hyra dom hemma i TV:n.

Till mys ikväll blir det en repris från förra veckan.Grönsaker med dipp. Egen dipp. Vi brukar köpa dippmix och blanda i gräddfil. Idag blandade jag torkad dill och aromat i gräddfilen. Det smakar lika gott som mixerna. Nästa gång ska jag pröva om det går att använda avrunnen filmjölk istället för gräddfil.

Inga kommentarer:

Veckans sparade pengar

Glömde förra veckan så här är två veckor.   1 Sytt ett till kaffefilter.  2 Sytt en skålmössa.  3 Sytt en nötmjölkspåse.  4 Satt en sats äpp...