tisdag 17 mars 2009

Svenskt kött

Höll på att sätta morgonkaffet i halsen när jag hörde på nyheterna på radion. Scans slakterier kokar grisarna levande. Läs här. Här säger dom att man ska köpa svenskt kött för det är mycket bättre. Bättre hur då? Grisarna lassas in för många i bedövningsrummet så bedövningen räcker inte till alla. Sen missar slaktarna grisar ibland och glömmer att sticka några innan dom skållas. Dom blir alltså kokta levande. Har jag förtroende för scan nu? Nej. Jag funderar mer och mer på att antingen bli vegetarian. Något som S gärna är med på men inte resten av familjen. Eller att börja köpa kött från gårdsbutiken. Det blir mycket dyrare men då vet man att chansen att grisen/kossan har haft ett bra liv innan den dog.

Bland ungdomarna på msn cirkulerar det fotbollar nu. Dom är till minne och sorg för en 14 årig pojke som dog när han var på cup och spelade fotboll. Stackars hans föräldrar. M är ofta på cuper och tycker att det är jättekul. Han var säkert spänd och lycklig för att få vara på cup och hans föräldrar kanske märkte det. Sen kanske dom fick ett telefonsamtal från sjukhuset att deras son hade dött. Usch vad hemskt. Läs här.

Lotta Gray alias vimmelmamman har designat en armband där 25 % av priset går till barncancerfonden. Jag gillar hjärtan så jag köpte faktiskt ett. Jag ser det som en födelsedags present till mig själv. Vill fler köpa armband finns det här.Jag föll ju för ett prenumerations erbjudande från Mama och fick en tidning häromdagen Det stod om en ensamstående mamma med två barn som hade två jobb för att klara försörjningen. Hennes största dröm var att få åka utomlands. Det hade stått om henne för ett år sedan. Efter det reportaget hade hon fått anonyma donationer av pengar och saker. Spanska turistbyrån hade gett henne och hennes barn en resa till Kanarieöarna. Jättekul för henne. Men jag kan inte låta bli att tänka på alla andra som också har det som henne och inte får alla grejer, pengar och resor. Vissa månader har vi så lite pengar att vi inte vet hur vi ska ha råd med alla räkningar, busskort, och annat. Då jobbar ändå både maken och jag. Jag jobbar bara 50 % men ändå. Det går, för det gör det alltid på något konstigt vis men visst vore det kul med lite glamour eller lyx ibland. Jag vet ensamstående mammor som har det bättre än vad vi har så det är inte bara synd om dom. Även om det mest är dom som lyfts fram. Nu lät det som om det är synd om oss men det är det absolut inte eftersom vi har valt att jobba mindre och ha mer tid för barnen.

1 kommentar:

Anonym sa...

Har du inte själv valt att inte arbeta och därmed ha mindre pengar?

Veckans sparade pengar

Glömde förra veckan så här är två veckor.   1 Sytt ett till kaffefilter.  2 Sytt en skålmössa.  3 Sytt en nötmjölkspåse.  4 Satt en sats äpp...