fredag 13 mars 2009

Önskningar

Jag kom på att jag hade 6 stycken att maila kedjebrevet till. Det var bara det att alla svarade tack, men nej tack. Alltså är jag tillbaka på ruta 1. Även om jag gillade idén jättemycket var jag tvungen att säga tack, men nej tack jag också. Jag får fortsätta låna mina böcker på biblan.
Jag fyller år om en vecka alltså får jag nästan dagligen frågan "vad önskar du dig?". Alla som frågar får samma svar, "jag vet inte". Problemet (om det är ett problem eller inte vet jag egentligen inte) är att jag inte önskar mig något. Jag har allt jag behöver och vill inte ha fler saker. Visst önskar jag mig saker men det känns inte så bra att svara: få vara hemmamamma på heltid igen. Eller solvärme och pelletspanna. Eller dom 8000 kronorna som vi ligger efter på service just nu. Bensinräkningen var inte av denna världen eftersom maken och M hade varit uppe till Stöten en sväng. Dessutom fick vi ju dubbla elräkningar.

Maken och jag har helt olika prioriteringar. Det känns som om vi har dragkamp hela tiden. Jag vill vara hemma - han vill att jag ska jobba. Eller han vill i alla fall ha pengarna som min lön ger. Jag vill "rädda" världen - han tycker att alla får klara sig själva. Jag vill vara hemma hela tiden, jag gillar inte att resa bort - han åker gärna bort. Gärna i husvagnen som jag hatar. Jag får eksem bara någon säger husvagn. I helgen är maken i husvagnen i Stöten igen. Han fick inte med sig något av barnen. Men åker gärna iväg själv - jag vill ha min familj runt mig hela tiden.

Det stod en artikel om biogas och miljöpartiet i den lokala tidningen för ett tag sedan. Det fick igång tankeverksamheten på mig. Jag vill ha en avfallskvarn, vilket våran kommun inte tillåter. Alltså skrev jag ett e-mail till miljöpartiet i kommunen:

Hej.
Vi funderar på att skaffa en avfallskvarn. Så vi tog kontakt med X kommun eftersom det krävs tillstånd. X kommun tillåter inte avfallskvarnar hos privatpersoner.
Avfallskvarnar minskar antalet soppåsar och bidrar till att det blir mera biogas. Det finns flera undersökningar den senaste tiden som visar att vi slänger 10 - 50 % av den mat vi bär hem. Vi rensar bort stora delar av den grönsaker vi köper och mycket av det vi inte orkar äta upp blir sopor. Idag bränns eller komposteras den allra största delen av matresterna i X kommun. Samtidigt finns det brist på miljövänlig biogas.
Det går att göra biogas av matavfall på två sätt. Ett är att starta sortering och separat insamling av matavfallet, ett annat är att installera avfallskvarnar och mala ner det i köksavloppet. Om man satsar mer på avfallskvarnar slipper kommunen en massa transporter kors och tvärs i hela staden.
Stockholm vatten har redan tagit beslut om att tillåta avfallskvarnar i hela staden och att ta bort avgiften för avfallskvarnar. När ska X kommun ta ett sådant beslut? Stockholm vatten har undersökt vad som händer i avloppsrören om där spolas ner malda matrester. Svaret är att det går bra att låta malt matavfall ta samma väg som det vi spolar ner i toaletterna till reningsverket och där bidra till biogasproduktion. X kommun hävdar att avloppsrören är för dåliga för att transportera matrester. Avfall från den mänskliga kroppen kan åka genom rören utan problem men inte malda matrester?
Även om X kommun inte tänker införa en sänkt avgift så kan den tillåta att alla som vill ha avfallskvarn får det. Vid sidan av miljövinsten är det ett skönt sätt att hantera matrester.
Enligt X kommun är det ett politiker beslut därför mailar vi nu er eftersom ni är miljövänner.

Jag hoppas att det kan få igång debatten. Apropå den lokala tidningen så var det 12 helsidor med reklam av 42 i del 2 idag. Då räknar jag bara helsidorna och inte halvsidor och mindre. Eftersom dom har så mycket reklam så får dom ju reklamintäckter så då kan dom ju sänka prenumerations avgiften! Om dom gör det så kan jag lära mig att leva med reklamen. Annars säger jag snart upp tidningen.

När jag inte får vara hemma utan måste jobba så känns det som om "varför ska jag göra alla dessa spargrejer". Det är ju ingen nytta i alla fall. Fast många av tipsen som sparar pengar sparar även miljön så jag fortsätter nog i alla fall. Exempel på spargrejor jag gjort idag: delat ett prickblad så vi fick en blomma till. Det var tomt i fönstret så annars hade jag fått köpa en blomma. (eller ställt något annat i fönstret). Tagit sticklingar av pelargonerna som stått i källaren. Fick 7 pelargoner istället för 2 om alla tar sig. Rivit alla ostkanter som låg i frysen. Jag fryser dom i småpåsar och tar fram en vid behov. Jag har diskat i diskmaskinen. Inget sparande i det kanske men jag använder tabletter. Lågpristabletter som jag delar på två. Det blir lika rent. Även tvättmedel använder jag halva doseringen av. Allt som går använder jag hälften av. Om det inte funkar/blir rent så ökar jag på doseringen lite.

Tills kvällsmat blev det taco. Ibland när vi vill "mysa" till det lite mera så äter vi i vardagsrummet framför TV:n. Då dukar jag fram allt på sidobänken i köket så får man hämta maten där.

Jag fick en kommentar på mitt inlägg igår om Telia. Från Telia. Det var snällt att dom bryr sig. Här kommer kommentaren så får alla bilda sin egen uppfattning:

Hej

Förvalsrabatten fasas ut och ersätts med en bredare och mer flexibel paketrabatt/kombinationsrabatt som omfattar fler produkter i vårt utbud. Som kund hos Telia får du just nu tom 30/6 rabatt när du väljer att kombinera telefoni och bredband, alternativt kombinationen bredband, telefoni och tv.I brevet du fått ges ett exempel på att man kan få en kostnad på 399 kronor per månad. Detta gäller om man har fast telefoni, bredband 6-8 Mbit samt kanalpaket Start på digitalteven. Eftersom att ni har valt ett annat kanalpaket som kostar mer så blir kostnaden 498 kronor. Om du väljer att inte göra en förändring på ditt befintliga abonnemang har du kvar samma pris som idag, men efter bindningstidens slut så höjs priset på Telia bas med 20 kronor per månad. På ditt bredband så försvinner förvalsrabatten efter bindningstidens slut vilket innebär att bredbandet blir 30 kronor dyrare per månad. Sammanlagd ökning blir då 50 kronor per månad. Om du väljer att binda om dina abonnemang så får du en kombinationsrabatt på 55 kronor per månad. Du sänker alltså dina kostnader med 5 kronor genom att binda om abonnemangen, och förlorar alltså inte på vårt erbjudande. (50 kronors ökning, men 55 kronors rabatt)Jag förstår att det lätt kan bli rörigt. Vi har en särskild grupp som svarar på frågor om vad förändringen innebär för dig som kund och för dina abonnemang. Du når dem genom att ringa 90200 och välja val 3.Du kan även kontakta mig genom att ringa vår växel 90100.Med vänlig HälsningKarin Nordlund, Informationsansvarig Telia Kundrelationer

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej!
Håller med dig att det är ren slöseri att slänga så mycket matavfall som vi gör -- som du säger så är det uppemot hälften av det vi slänger. Och ju bättre man lagar mat hemma ju mer det blir, potatisskal och allt sådant.
Det finns många olika lösningar från biogas till avfallskvarnar -- men ska man skapa en riktig kretslopp så får gammal mat egentligen blir till ny mat. Precis som vi gör nytt glas av gammalt, ny metall av "gammal" metall, nytt papper av gammalt så kan vi odla i det vi nu slänger.
Biomassan tärs ju överallt i världen, vi har inget problem här i Sverige egentligen med matjord men principen är ju detsamma -- vi måste sluta kretsloppet på rätt sätt. Vi skulle aldrig komma på tanken att bränna matjord för att värma våra hus, skicka matjord ner i avloppen, ja, blir av med så mycket matjord som möjligt så vi slipper se det. Men det är du det vi gör nu precis överallt i västvärlden när vi slänger mat.
Vi pratar mycket om närproducerad. Det är ju lika viktigt med näråtervunnit fast ingen pratar om detta än. Vi måste hitta lättare sätt att ta hand om vår matavfall själv så att det ses som det värdefullt resurs det faktiskt är!
(Och det är också därför vi håller på att introducera Bokashikonceptet i Sverige, läs mer om www.bokashi.se)
Men vad bra du kämpa på att ta upp kampen! Det kommer att bli bra det här, en vackert dag...
/JennyH

Anonym sa...

Hej!
Jag tycker verkligen att du är duktig,som tänker på miljön!
Om alla levde som du så skuule resurserna räcka till.
AnnH

Veckans sparade pengar

Glömde förra veckan så här är två veckor.   1 Sytt ett till kaffefilter.  2 Sytt en skålmössa.  3 Sytt en nötmjölkspåse.  4 Satt en sats äpp...