torsdag 19 mars 2009

Ner och uppdag

När jag lämnade L på dagis imorse skulle dom gå iväg till gympan. Dom har ett system om vem som ska hålla i vem så ingen får bestämma det själv. Den ena tvillingen A ska hålla i L. Men totalvägrade "jag tänker minsann inte hålla i L, jag vill hålla i N". Fröken svarade "ja men du vet ju vårat system S håller i S, N i J, T i T och A i L". A korsar då armarna på bröstet och vägrar att räcka fram handen eller ta tag i L:s hand som hon sträcker fram. Fröken börjar att gå ut genom grinden. A rör sig inte överhuvudtaget. Det slutar med att praon tar A i ena handen och L i andra handen. Då har fröken och dom andra barnen redan gått en bra bit. Det här gjorde ju att jag fick mera vatten på min kvarn om att L inte får vara med. När jag hämtade L på dagis lekte hon med T. Det är första gången jag har sett henne leka med någon på dagis överhuvudtaget så det jämnade nästan ut händelsen på morgonen.

När jag hämtade L på kyrkis vill H inte vara kvar inne och vänta på sin pappa så vi tog med henne ut på gården och inväntade hennes pappa. När han kom sa H att hon ville följa med L hem. Vilket L var med på. Dom har lekt med hästar och ätit massor av cockies. Sen kom dom på att dom skulle bada och jag tänkte varför inte. Dom badade i bubbelbadkaret ända tills H:s pappa kom, i nästan 1 timme. Snacka om att dom hade russinfingrar efteråt. Tyvärr tänkte jag inte på mina tvålar som stod på badkarskanten. Dom är lite finare tvålar som jag bara har som prydnad. Eller hade, nu har tjejerna tvättat sig med dom. Dom provade allihopa. L luktar väldigt gott.

Medans L var på kyrkis passade jag på att baka. Jag fyller år snart och vi ska ha kakkalas igen. Några av kakorna tog slut efter L:s kalas och en ny sort blev det.

Från vänster till höger är det: biskviebottnar (S bakar biskvierna men idag gjorde jag bottnarna eftersom ugnen ändå var varm), nötkakor och cockies. Cockiesen var nytt recept men tyvärr blev dom jättegoda. Tyvärr eftersom jag inte ska äta kakor. Jag åt Modifast bantningsmedel till lunch. Jag mådde lite illa efter det men om det var drycken eller något annat vet jag inte. Sen åt jag 3 cockies så det förtog effekten av bantningsmedlet.

Det skulle vara hackad choklad i cockiesen så jag plockade fram matberedaren. Den fungerar bara om jag sticker in en provnål under flärpen.

Den började hacka men sen hostade den till och dog. Tippen nästa tyvärr Jag fick hacka chokladen genom att lägga den i en plastpåse och sen banka på den ut av bara den med brödkaveln. Jag använder matberedaren till massor av saker så jag kommer verkligen att sakna den. Helst vill jag inte köpa en ny. Inte ha en ny överhuvudtaget eftersom jag inte vill fylla på med mera prylar. Så jag började tänka. Vad har jag maskinen till? Har jag något annat som kan göra det? Jag har en mixer som det är en hackaknapp på den kan säkert hacka choklad mer mera. Jag ska kolla om den kan göra pajdeg och kebabsmet också. Sen har jag en mouliejansson som jag brukar skiva potatis med, den kan jag riva ost med. Inte så kul kanske när jag ska riva en hel påsen full med ostkanter. Men jag lär ju få armmuskler på ena armen i alla fall.

Brödet jag bakade igår börjar redan ta slut. L äter ikapp sen hon var sjuk och kan äta 2 - 3 mackor till mellis. Alltså plockade jag fram bakmaskinen idag med.

Jag läste hos Anki att Aftonbladets Jessica Ritzen ska leva på socialbidrag i en månad och blogga om det. Från att ha haft en månadslön på 35 000 kr skall hon nu klara sig på 8281 kronor i månaden. Hon kallar bloggen för fattigbloggen. Jag tycker att försöket är spännande att följa men det skulle ha varit ännu mera intressant om det var en riktig "fattig" som skrev det. Jessica kan ju bara låta bli att köpa kläder eller vad det nu är hon vill ha tills nästa månad när hennes experiment är slut. Jag väntade mig även lite spartips i hennes blogg men det fanns det inga. Jag samlar på spartips. En stor blombukett till Carolin af Ugglas som Jessica hade intervjuat i sin blogg. Jag har aldrig gillat Caroline. Eller så kan jag inte säga eftersom jag inte känner henne. Men hon har vuxit i mina ögon. Hellre rik i huvudet än i magen tycker Caroline.

Inga kommentarer:

Veckans sparade pengar

 1 Gjort rabarberdricka av sista rabarbern ur frysen.  2 Gjorde rabarberpaj på silresterna från nummer 1.  3 Bakat sirapslimpa och apklimpa ...