måndag 30 mars 2009

Göra ett hem

Ibland frågar maken vad jag gör hemma hela dagarna. Om han är hemma en hel dag så kan han inte fylla den på samma sätt som jag gör. Jag kan inte ge honom ett direkt svar, för vad gör jag egentligen? Att vara hemma är mer än att vara med barnen, städa, tvätta och laga mat. Såna saker som jag tror inte män kan förstå. Jag försöker att förklara för maken men jag lyckas inte så bra. Jag gör ett hem. Låter det luddigt? Men alla mammor (jag skriver mammor för pappor förstår nog inte på samma sätt) förstår nog vad jag menar. När maken har varit hemma med barnen under sin pappaledighet så lekte han med barnen och såg till att dom fick mat, kläder och nya blöjor. Men resten såg han inte. Blommorna, sakerna, det som gör ett hem. Jag skapar ett kärleksfullt hem - det är det jag gör hela dagarna.

Ett exempel från idag. L hade ont i halsen imorse. Så tyvärr blev det ingen talpedagog. Nu kommer det dröja åtskilliga veckor innan vi får en ny tid. Jag övar med henne så ofta jag hinner och hon har lust. För att pigga upp henne lite så såg vi Scooby Doo idag också.

Vi har hyrt den från Telia i 24 timmar så det kostade inget extra.

Vi har lekt med Lilla Skutt, Mint och Mimmi. Lilla Skutt gillar marsvinen men det verkar tyvärr inte som om det är ömsesidigt. Sen har vi bytt i Lilla Skutts bur. L älskar verkligen sin kanin så det var ett bra köp, även om det är mycket jobb.

Sen har jag rensat och vädrat alla garderober. Jag la alla kläderna på köksbordet innan jag hängde ut dom. L tyckte att dom var i vägen så hon skrev förbudslapp och tillåtetlapp. Hon tejpade upp dom på köksdörren och på garderobsdörren i sovrummet.

Förbudslappen var att man INTE fick ha kläder i köket. Varken för att vädra dom eller sortera dom. Jag sorterar alltid den rena tvätten på köksbordet också. Vilket jag också gjort idag.Tillåtetlappen var att man FÅR spela fotboll och alla andra bollsporter i köket, så mycket man vill. Jag har även tvättat två maskiner tvätt. När M kom hem från skolan hade jag gjort mat som han kunde äta innan sin träning.

På eftermiddagen fick L ont i sitt öra igen och skrek rakt ut. Hon fick nässpray och Alvedon och det ihop med bönerna hjälpte idag också. Efter en stund fick hon jätteont i magen och skrek rakt ut igen. Hon gick dubbelvikt här och jag såg för min inre syn blindtarmar. Det var en liten stund efter Alvedonen så efter en stund gick det över. Maken är i Lund så jag hoppas verkligen det inte händer något inatt. Så på eftermiddagen har jag mest suttit med en ledssen L i knät, roat och läst böcker.

M fick en Tara idag. Det är 5:e saken som han får av någon som beställer saker i hans namn. Som vanligt när jag ringer och säger att han inte har beställt så blir det ifrågasatt. När jag sa att det var 5:e saken nu så tyckte hon att vi skulle polisanmäla. När jag frågade hur det gick till så visste hon inte. Hon visste bara att Bonnier är ett så stort företag att dom inte har någon möjlighet att lämna ut ip adresser. Inte ens till poliser. Maken ska forska lite i saken på tåget till Lund. Jag börjar bli väldigt trött och ledssen på det här "skämtet". M blir också väldigt upprörd. Nästa gång kanske det är bäst att inte säga till honom att han har fått ännu en grej. Bonnier skulle sätta upp M på spärrlistan. Det är bra för då kan någon inte beställa mer till M från Bonnier. Men om M vill beställa något själv någongång så går inte det eftersom han är spärrad.

Jag fick i alla fall en gratis tidning att läsa. I tidningen låg det ett reklamblad som jag föll för. Fy och usch, men jag var tvungen. Det var jag inte alls det. Reklambladet var från något som hette Clubchoklad. För 39 (+ 38 i porto) kronor får man 3 chokladkakor och ett dippset för choklad. Efter paketet behövde man inte fortsätta vara medlem utan fick sluta när man ville. Annars får man ett paket med choklad för 159 (+ 39) kronor var fjärde vecka. Jag slutar troligtvis efter välkomsterbjudandet. Jag älskar choklad så jag var bara tvungen.

Inga kommentarer:

Veckans sparade pengar

 1 Lagade Izzys ena leksak som gått sönder.  2 Hittade en hög med övervintrade morötter när jag rensade ena sålådan.  3 Vi började få slut p...