måndag 23 mars 2009

En vanlig dag

Dagarna går rätt så snabbt fast det är mest saker som jag gör varje dag eller flera gånger/vecka som fyller dom. Såna saker som gör att AB familjen flyter på.
Dagis har bestämt att L är för lite på dagis för att kunna tillgodogöra sig allt som man måste innan lekis börjar i höst. Undrar hur alla barn som aldrig varit på dagis klarar sig? Jag vet flera stycken som var hemmabarn i S gamla klass. Dom klarade sig alldeles utmärkt. Dom var flera stycken som var hemma då så dom hade varandra att leka med. Att få leka med kompisar är främsta orsaken till att L är på dagis. Tyvärr verkar det ju som om det inte är så i alla fall när man frågar L själv. Alltså är hon hädanefter på dagis på måndagar också.
På kvällen var det gympa. L ville ha med både maken och mig som åskådare, det fick hon också. S var ledig från teatern (dom har öppet hus på lördag istället) så hon fixade kvällsmaten medans vi var borta. Pasta med tomatsås. M har börjat träna efter sitt förkylningsuppehåll. Han hostar fortfarande och jag är fortfarande snuvig. Jag börjar dessutom att få ont i halsen igen.
Jag börjar dessutom få ångest. Jag ska jobba imorgon. Jag får alltid ångest innan dess. För det första för att jag vet att jag är på fel plats, min plats är hemma. För det andra har min mage börjat att krångla igen. Den molvärker hela tiden.
Snart går S mobilabonnemang ut och då plusas 200 kronor på pengar som blir över varje månad. Då fattas "bara" 1000 kronor tills jag kan vara hemma igen. Då sparar vi 500 kronor i månaden som buffert. Den summan skulle vi behöva få upp lite mera. Men om man räknar sparandet som ingår i JAK lånet som sparar vi ytterligare 800 kronor/månad. Dom kan vi inte röra förrens hela lånet är betalt om 4,5 år. Jag läste på Camino bloggen om att det troligtvis ska komma ett nytt solcellsstöd lagom till sommaren. Förslaget innebär att alla kan söka bidrag för att installera solenergi och få upp till 60 % av investeringskostnaderna ersatta. Det låter bra och jag hoppas att det blir så. För då står vi ännu närmare vårat mål att skaffa solvärme. Om vi lyckas spara ihop pengarna innan så vi slipper ta ytterligare ett lån så sänks månads utgifterna med ca 500 kronor = det vi räknar i snitt att elen kommer att minska med.

Inga kommentarer:

Veckans sparade pengar

 1 Lagade Izzys ena leksak som gått sönder.  2 Hittade en hög med övervintrade morötter när jag rensade ena sålådan.  3 Vi började få slut p...